Scroll images by bigoo.ws

Wednesday, September 14, 2005

Pelanggan Islam iklankan arak di pasaraya Carrefour tanpa upah


Carrefour tidak sensitif aduan pelanggan Islam

Oleh Zulkifli Mohamed
http://www.malaysia-today.net/blog/2005/09/carrefour-tidak-sensitif-aduan.htm

SEBERANG JAYA: Ramai pelanggan Islam kesal terhadap pengurusan pasar raya Carrefour di sini kerana mengabaikan sensitiviti pelanggan Islam apabila mengiklankan suatu jenama arak di troli yang digunakan oleh para pelanggan pasar raya tersebut.

Tindakan itu dianggap tidak menghormati sensitiviti para pelanggan Islam yang menggunakan troli berkenaan ketika membeli-belah di pasar raya itu.

Lebih dikesalkan, beberapa orang kakitangan pasar raya tersebut yang enggan nama mereka disiarkan menjelaskan perkara itu telah berlanjutan hampir sebulan lalu walaupun mendapat bantahan daripada pelanggan Islam.

Tinjauan Malaysia Today semalam, mendapati iklan arak jenama ‘Carlsberg’ jelas terpampang di bahagian depan, kiri dan kanan troli berkenaan.

Seorang pelanggan yang ditemui Mohd Yusof Mansor, 26, berkata pengurusan Carrefour perlu lebih prihatin dan memahami sensitiviti pengguna Islam.

“Sebagai pengguna Islam, saya kesal dengan pihak pengurusan kerana hanya mementingkan keuntungan tanpa mengambil kira perasaan pelanggan Islam.

“Kita faham hak mereka untuk mengaut keuntungan melalui iklan, tetapi apabila melibatkan iklan produk yang diharamkan oleh Islam, perkara ini tidak wajar melibatkan pengguna Muslim,” katanya yang menetap di Kubang Ulu.

“Perkara sebegini tidak sepatutnya berlaku, lebih-lebih lagi kerajaan kita sedang giat menerapkan
prinsip Islam Hadhari dalam kehidupan rakyat,” tambahnya tegas.

Sementara itu, hasil tinjauan mendapati ramai pengguna Islam tidak menyedari kewujudan iklan tersebut di troli yang mereka sedang gunakan.

Ismail Hashim, 53, yang ditemui Malaysia Today agak terperanjat apabila dimaklumkan bahawa troli yang digunakannya mempamerkan iklan arak.

“Mana boleh buat macam ni, pakcik tak mahu bersubahat sama. Kalau buat macam ni terasa kita ikut bersubahat promosi arak.

“Janganlah buat cara ni, kalau nak iklan pun buatlah cara lain yang tidak melibatkan pelanggan Islam,” katanya yang sering membeli belah di pasar raya itu bersama keluarganya.

Selain jenama arak, produk lain turut diiklankan di troli tersebut.

Mengulas perkara itu, Cik Jane, Setiausaha Pengurus Cawangan berkenaan yang dihubungi Malaysia Today, memaklumkan pihaknya terikat dengan syarat-syarat perjanjian pengiklanan yang termeterai dengan syarikat berkenaan.

“Perjanjian itu akan tamat pada November depan,” jelasnya yang mengakui telah menerima beberapa aduan daripada pelanggan berkenaan hal tersebut.

“Buat masa sekarang, pihak kami hanya dapat mengasingkan troli-troli berkenaan untuk kegunaan pelanggan Islam dan bukan Islam,” jelasnya

Pengurus Cawangan, Encik Boon Eow gagal dihubungi untuk penjelasan lanjut.


Layari http://rozmal.blogspot.com
sumber : Melayucyber

0 Comments:

Post a Comment

<< Home