Scroll images by bigoo.ws

Monday, February 20, 2006

Hugo Chavez terus selar dasar Bush

CARACAS: Presiden Hugo Chavez kelmarin menyifatkan dasar luar negara Amerika Syarikat sebagai `gila' beberapa hari selepas Setiausaha Negara AS, Condoleezza Rice merumuskan Kerajaan Venezuela sebagai berbahaya.

"Adakah mereka (Amerika) gila? Mungkin itu benar berdasarkan apa yang dikatakan ramai orang. Malah, saya membuatkan mereka jadi gila," katanya kepada wartawan.

Chavez membuat ulasan itu kelmarin selepas Rice berkata: "Hemisfera Barat adalah jiran kita. Tapi, salah satu masalah terbesar di situ ialah Venezuela.

Kerajaan Chavez sedang berusaha untuk mempengaruhi negara jirannya supaya lari daripada demokrasi."

Rice menyifatkan negara yang mempunyai hubungan erat dengan Cuba adalah `berbahaya' untuk kestabilan di rantau berkenaan.

Pergeseran terbaru itu jelas membayangkan betapa dua negara terbabit berdepan masalah perhubungan. Namun, Selasa lalu, Penolong Setiausaha Negara AS, Thomas Shannon menjemput Duta Venezuela, Bernardo Alvarez ke Washington untuk berbincang.

Usaha itu dilihat langkah terbaru untuk meredakan ketegangan di antara Amerika-Venezuela.

"Kerajaan (George W) Bush tidak mempunyai dasar luar negara. Saya tak fikir Bush berkuasa di Washington. Ada pihak lain yang lebih berkuasa. Apabila ada pihak cuba berbaik-baik dengan Venezuela, ada `helang ganas' keluar dan cuba musnahkan usaha itu (berbaik-baik).
Itu bukan kerajaan...itu gila," katanya.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home