Scroll images by bigoo.ws

Sunday, March 19, 2006

AS didesak keluar dari bumi Iraq

KUALA LUMPUR, 19 Mac (Hrkh) - Sempena tiga tahun pendudukan Amerika Syarikat (AS) di bumi Iraq lebih 2,000 orang daripada pelbagai kaum hadir dalam perhimpuan aman di hadapan kedutaan AS, di Jalan Tun Razak hari ini bagi menyatakan bantahan serta mendesak AS keluar segera dari bumi Iraq.

Perhimpunan aman itu dianjurkan oleh Gabungan Anti Perang yang terdiri daripada 31 NGO's antaranya; PAS, Parti Sosialis Malaysia (PSM), Pertubuhan Jamaah Islah Malaysia (JIM), Jaringan Rakyat Tertindas (Jerit), Suara Rakyat Malaysia (Suaram), The International Movement For a Just World (Just).

Turut hadir dalam perhimpunan tersebut, Bendahari PAS Pusat, Dr Hatta Ramli; Timbalan JIM, Syed Ibrahim Syed Mohamad; Suaram, Yap; Pengerusi PSM, Dr Nasir Othman; bekas tahanan ISA, Shahri Sungip; Timbalan Pesuruhjaya PAS Negeri Selangor, Dr Rani Osman; Jerit, S. Kohila, wakil Solidariti Mahasiswa Semanjung (SMS).

Sempena ulang tahun ke tiga AS di Iraq, seluruh dunia telah mengadakan perhimpunan aman mendesak AS keluar segera dari Iraq. Antaranya, Perancis, England, Itali, Denmark, Turki, Switerzeland.

Perhimpuan aman itu berlangsung selama satu jam 30 minit. Mereka melaungkan perkataan `Stop the War', 'Undur-undur AS', 'Down Bush, Down Blair, Down Sharon'. Pendemo turut menunjukkan pantomen serangan tentera AS kepada rakyat serta membawa payung kertas yang bertulis `Stop the War'.

Dalam perhimpunan itu, Dr Hatta mengatakan, serangan AS di bumi Iraq adalah tidak sah kerana tentera AS memasuki Iraq tanpa sebab atau alasan yang benar, AS masuk dengan alasan pembohongan.

Menurut beliau, AS mendakwa Iraq mempunyai senjata neukler yang boleh memusnahkan alam dan orang ramai, sebaliknya AS telah banyak membunuh rakyat Iraq.

"Kalau AS mahu menangani keganasan kenapa mereka banyak membunuh rakyat Iraq, AS perlu keluar daripada Iraq dengan segera," katanya.

Presiden PSM, Dr Nasir berkata, "kami akan lakukan perhimpunan aman setiap tahun sehingga AS meninggalkan bumi Iraq dan jangan sekali-kali cuba untuk masuk ke negara lain".

Beliau berkata, serangan AS terhadap Iraq menyebabkan ramai kanak-kanak, wanita, orang tua yang mati dan rakyatnya turut menderita, AS masuk ke bumi Iraq bukan untuk menyelamatkan rakyatnya tetapi bertujuan membunuh.

"Ini suatu sikap yang kejam dan tidak patut berlaku, siapa yang memberi kebenaran kepada AS untuk menjadi polis dunia,?" katanya ketika ditemui di perhimpunan tersebut.

Menurut beliau, AS melakukan serangan terhadap Iraq itu atas kepentingan dan keuntungan semata-mata.

"Kami rasa amat kecewa dan sedih ada negara lain yang patut bersama dengan kami untuk melakukan perhimpunan aman, membantah pendudukan AS tetapi bersikap `lepas tangan' dan membiarkan perkara kekejaman itu berlaku," katanya.

Katanya, 31 NGO's amat mengharapkan negara-negara Arab bersatu kerana negara itu mempunyai kekuatan untuk menyekat keganasan AS. Negara-negara itu telah dikuasai AS dan membiarkan keganasan terus berlaku di Iraq.

Wakil Suaram, Yap menyokong kenyataan Perdana Menteri, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi supaya kem Guantanamao ditutup kerana menahan rakyat tanpa dibicarakan.

Dalam masa yang sama kata beliau, Abdullah mesti menutup kem tahanan di Kemunting (ISA) kerana ia sama dengan kem Guantanamao yang menahan rakyat tanpa dibicarakan.

"Tindakan itu amat menyalahi dan merupakan pencabulan hak asasi manusia. Bush juga telah melakukan `double standard kerana memberi kebebasan kepada orang asing untuk membela diri apabila ditangkap tetapi bagi rakyat Iraq tidak ada kebebasan untuk membela diri," katanya.

Bekas tahanan ISA, Shahri Sungip juga menyuarakan bantahan yang sama supaya kem tahanan di Kemunting (ISA) ditutup kerana ia mempunyai persamaan dengan kem Guantanamao.

Menurut beliau, kemasukan AS di Iraq tiada kaitan langsung untuk menyelamatkan rakyat Iraq sebaliknya telah melakukan banyak keganasan serta menambahkan kucar kacir terhadap keamanan negara tersebut.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home