Scroll images by bigoo.ws

Friday, March 17, 2006

Nak sangat ke minyak naik 40 sen seliter ?

Hebat sebenarnya Che Min Che Ahmad ini. Sudahlah berjaya ambil kerusi parlimen dari Ustazah Kalthom, kini dengan bangganya menyatakan kesediaan untuk terima kenaikan harga minyak walaupun 40 sen seliter sekalipun! Sesungguhnya beliau ini, orang Pasir Puteh tidak berapa tahupun kredibiliti beliau memandangkan dulunya kerusi yang dipegangnya sekarang milik Ustazah Kalthom (Kak Som) tetapi tiba-tiba sahaja datang memberi penerangan dari masjid ke masjid sekitar Pasir Puteh untuk memperkenalkan diri beliau selaku wakil parlimen bagi Pasir Puteh suatu ketika dahulu.

Selalunya seorang wakil memperkenalkan diri sebelum terpilih menjadi wakil, tetapi dek kerana 'kehebatan' Che Min ini beliau memperkenalkan diri selepas terpilih menjadi ahli parlimen selepas dirampas kerusi itu dari Kak Som selepas pilihanraya.
Semalam, di dalam perdebatan dalam dewan rakyat, iaitu semasa diberi laluan untuk mencelah usul menjunjung kasih kepada titah YDP Agong yang dibawa Datuk Hassan Malek (BN-Kuala Pilah), Che Min berkata;

"I praise the government's move to raise prices of petrol and petroleum-based products by 30, In fact, even if it is raised by 40 sen, it's okay," he told the Dewan Rakyat.

"Saya menyanjung keputusan kerajaan untuk menaikkan harga petrol dan petroleum kepada 30 sen, hakikatnya jika dinaikkan kepada 40 sen pun tidak mengapa," katanya di Dewan Rakyat.

Macam mana orang Pasir Puteh, bangga atau tidak apabila wakil kita yang mengaku akan membina lebuhraya di depan rumahnya itu jika dia menang (walaupun tidak menjadi kenyataan sehingga ke hari ini) bersetuju jika minyak dinaikkan sehingga 40 sen seliter ?

Apa kata jika 40 sen seliter itu dikenakan sahaja pada tangki minyak YB Che Min sahaja, rakyat Pasir Puteh serta rakyat Malaysia amnya tidak mahu kenaikan 40 sen seliter hatta kenaikan mencecah 30 sen seliter!

Selain itu, di dalam perdebatan itu, pihak 'BN backbenchers' juga mengakui bahawa kerajaan mempunyai kesukaran untuk melakukan kerja pemantauan terhadap peniaga yang menaikkan barang. Ini seperti yang di celah oleh Hamim Samuri (BN-Ledang), katanya

"Kerajaan sukar melakukan pemantauan jika bergantung kepada anggota penguat kuasa semata-mata kerana bilangannya terhad."Justeru, ini adalah peluang terbaik bagi rakyat bekerjasama dengan kerajaan dalam usaha membanteras perbuatan tidak bertanggungjawab seperti itu," katanya.

Memandangkan penguatkuasa yang diakui kurang anggota, maka dicadangkan pula agar rakyat turut menjadi penguatkuasa tambahan untuk membenteras peniaga yang menaikkan harga barang. Secara kesimpulannya, pemerintah yang dengan senang-senang hatinya menekan rakyat dengan menaikkan harga minyak, kesan daripada kenaikan harga minyak itu rakyat yang tanggung, manakala kelemahan penguatkuasaan pula diletakkan pula dibahu rakyat juga.

"Nampaknya banyak tanggungan yang perlu dikendong oleh rakyat ni ! Suruh Che Min seorang sahajalah yang tanggung hatta kenaikan harga minyak sehingga 40 sen sekalipun...ko guano?"

0 Comments:

Post a Comment

<< Home