Scroll images by bigoo.ws

Friday, March 17, 2006

Bahasa Melayu Bahasa Utama Dunia. Tak Percaya???

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Alangkah sedapnya dibaca; semerdu sebutan yang berkemundang di telinga, begitu juga tuturan bahasa yang dibaca. Alhamdulillah.

Namun, adakalanya yang nyata di mata berbeda pula di alam politik (Lihat: Bahasa Melayu: Kalaulah Hang Jebat ada...

Tidak pernah Melayu memperlekehkan kenyataan, hanya, orang orang politik yang mengubah peraturan. Setelah Bahasa Melayu digunakan sebagai bahasa penghantar untuk Sains dan Matematik bermula tahun 1976 (untuk sekolah menengah), ianya dengan secara tiba tiba ditukar semula menggunakan Bahasa Inggeris dalam sekelip mata. Sehinggakan, terdapat ramai guru yang masih terkapai kapai penggunaan Bahasa Inggeris, kini terpaksa mengajar pula dalam bahasa itu. Dari segi pemikiran lojik dan tanpa merendahkan kredibiliti guru guru tersebut, dapatkah mereka mengajar secara efektif?

Maka berkatalah orang orang politik di atas pentas mereka: Tidak banyak rujukan yang terdapat dalam Bahasa Melayu.

Maka beryanya pula ahli ahli Bahasa: Bukankah itu sebahagian dari tugas Dewan Bahasa?

Dan bertanya pula si ahli Ekonomi: Kami setuju! Atau adakah Dewan tidak diberi peruntukan kewangan untuk melakukan kerja kerja penterjemahan? Tidak bolehkah 1% dari keuntungan sepanjang masa Petronas sebanyak RM500,000,000,000 diberi untuk tujuan ini?

Maka terdiamlah semua melainkan ahli politik dalam memikirkan kata kata ahli Ekonomi: Di manakah kesilapannya? Dan siapakah harus kita pertanggungjawabkan?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home