Scroll images by bigoo.ws

Sunday, March 19, 2006

Lagi gesaan Thaksin berundur

BANGKOK 18 Mac - Polis hari ini menggesa penunjuk perasaan antikerajaan supaya berhenti menyekat jalan di luar pejabat Perdana Menteri Thaksin Shinawatra di sini manakala dua buah pertubuhan yang berpengaruh menyokong tuntutan supaya pemimpin Thai itu meletakkan jawatan.

Beribu-ribu penunjuk perasaan meneruskan bantahan di luar Rumah Kerajaan yang menyebabkan lalu lintas terhalang, bas-bas awam terpaksa menukar laluan dan kesesakan di sini menjadi semakin buruk sejak hampir seminggu lalu.

Bantahan itu diteruskan ketika kira-kira 30,000 penduduk dari kawasan pedalaman Thailand, berarak ke sini hari ini untuk memberi sokongan kepada Thaksin.

Majlis Media Thailand, yang mewakili akhbar-akhbar utama di negara itu, dan Majlis Peguam mengeluarkan kenyataan bersama semalam menggesa Thaksin berundur dan menghentikan apa yang telah menjadi krisis politik paling hebat pernah melanda negara itu dalam tempoh lebih sedekad.

Kenyataan itu berkata, Thaksin tidak lagi mempunyai kuasa sah untuk memerintah dan mesti berundur demi keamanan negara.

Kedua-dua badan itu meminta Raja Bhumibol Adulyadej supaya campur tangan.
Kenyataan itu berkata, tindakan Thaksin membubarkan Parlimen dan mengumumkan pilihan raya mengejut adalah tidak wajar dan tidak adil bagi parti-parti lain.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home