Scroll images by bigoo.ws

Sunday, March 05, 2006

Pentagon siar nama tahanan Guantanamo

WASHINGTON 4 Mac - Pentagon tunduk kepada perintah mahkamah semalam dan buat kali pertama menyiarkan senarai nama dan kerakyatan sebahagian daripada 490 suspek pengganas asing di kem tahanannya di Teluk Guantanamo, Cuba.

Bermula dengan ketibaan kumpulan pertama 20 tahanan dari Afghanistan pada 11 Januari, 2002, Amerika Syarikat (AS) tidak pernah menyiarkan nama dan kerakyatan semua tahanan di kem kontroversi itu.

Sungguhpun tidak lengkap, senarai terbaru itu merupakan yang paling panjang pernah disiarkan oleh Washington setakat ini.

Cakera komputer mengandungi dokumen beribu-ribu muka diserahkan kepada wartawan selepas tindakan saman yang difailkan oleh Associated Press di bawah Akta Kebebasan Maklumat memaksa nama-nama yang dirahsiakan sejak awal 2002 itu didedahkan.

Pegawai Pentagon berkata, dokumen berkenaan juga dipaparkan di laman web Jabatan Pertahanan sebagai mematuhi perintah Hakim Mahkamah Daerah AS, Jed Rakoff agar maklumat tersebut disiarkan selewat-lewat pada 3 Mac.

Jurucakap Pentagon, Bryan Whitman berkata, dokumen itu mengandungi 317 set rekod tentang status tahanan sebagai 'pejuang musuh' atau sama ada mereka layak untuk dipindahkan atau dibebaskan.
sumber dari http://www.utusan.com.my ( Ahad / 5 March 2006 )

0 Comments:

Post a Comment

<< Home