Scroll images by bigoo.ws

Sunday, September 04, 2005

MENCARI TUHAN?

Di sini saya forwardkan beberapa perbincangan yang boleh diambil pengajaran.
--- blacks_forest wrote:
> assalammualaikum
> saya bru join group ini krn saya nk cri ketenangan
> dlm hdup..
> wlupn saya pljr sek agama, tp saya blum jpe hdup
> brsma tuhan..
> kdg2,saya wt kemungkaran utk cri Tuhan..
> bnrkh tindakan saya?
> mcm mn nk cri Tuhan yg sebenarnye?


From: Rabuan Sulaiman
> Date: Sat Sep 3, 2005 7:04 pm
Subject: Mencari tuhan ... (1)



Diharap beberapa pandangan ini dapat membantu sdra.Apabila kita merasa ingin mencari tuhan, ada baiknya kita cuba fahamkan apa yang dimaksudkan dengan perkataan "tuhan" itu dahulu. "ilah" didalam bahasa Arabnya yang sering kita terjemahkan sebagai "tuhan"didalam bahasa Melayu atau "god" didalam bahasa Inggeris mempunyai maana yang tertentu. InsyaAllah, dengan fahaman yang jelas akan masud illah atau tuhan, kita akan dapat meletakkan diri kita kepada tempat yang betul didalam hal ini.
Secara amnya, "illah" atau tuhan boleh dimaksudkan sebagai pujaan, sembahan, yang ditakuti, yang diikuti, yang ditaati, yang dikasihi, yang ditunduki, yang diharap, yang diletak pergantungan dan yang diminta.Jadi apa2 yang kita sembah, kita puja, kita taat, kita minta, kita bergantung, kita harapkan, yang kita takuti dan yang kita kasihi adalah illah atau tuhan kepada kita.
Jika kita menyembah manusia, dengan mungkin memberi ketaatan sepenuhnya kepadanya, maka itulah tuhan kita. Jika kita menyembah harta benda, atau nafsu shahwat kita dengan meletakkannya segala2nya didalam hidup kita, maka itulah tuhan kita.Dan memang satu tabiaat semula jadi manusia untuk menyembah sesuatu. Kita mudah menyembah manusia atau makhluk lain, kita mudah menyembah shahwat dan bermacam2 lagi.
Allah, tuhan yang Maha Berkuasa, Maha Pemurah lagi Maha Penyayang, meminta manusia menyembah hanya danhanya Allah dan tidak sekali2 menyengutuinya. Seorang Islam akan membuat syahadah ini dengan lidahnya, membenarkan dengan hatinya dan menyusulinya dengan perbuatannya. Ia akan mengabdikan dirinya kepada Allah.
Jadi berbalik kepada isu mencari tuhan, kita renunglah akan sifat2 Allah, kita berusahalah untuk mepertingkatkan mertabat kita kepada manusia yang paling mulia disisiNya, ia itu dengan menjadi 'abdi hanya kepadaNya, Allah, tuhan yang Maha Esa, Tuhan yang Maha Berkuasa lagi Maha Mulia. Manusia mesti beusaha agar menjadi 'abdillah, hamba hanya kepada Allah semata2.
Melibatkan diri kepada kemungkaran bukanlah cara untuk mencari tuhan tetapi adalah satu sikap ingkar kepada tuhan yang membawa padah diDunia dan diAkhirat. Jadi, berhentikanlah sertamerta.
Ada baiknya senantiasa membaca al-Quran dengan fahmannya (maksud tafsirnya) dan berdoa kehadrat Allah, agar kita senantiasa dikurniakan nur iman dan dipelihara dijalanNya. Jauhkan diri dari membaca kitab2 karut atau belajar dari lebai2 karut. Tuntutlah ilmu dari sumbernya yang betul agar insyaAllah keimanan dan amal kita bertambah mantap dari hari kehari.Semuga kita senantiasa dilindungi Allah.
Abu Usamah
sumber : Alfikrah Group

0 Comments:

Post a Comment

<< Home