Scroll images by bigoo.ws

Friday, September 23, 2005

PERSOALAN PUASA 1

1.Soalan
Assalamualaikum
Masalah memasukkan ubat melalui dubur juga pernah di sentuh oleh Sheikh Dr Yusuf Al-Qaradhawi, kata beliau :-


.. وهي التي يستعملها من يشكو الإمساك - كل هذه الأمور أرى أنها لا تفطر،

"....dan termasuklah yang menggunakannya (ubat) bagi mereka yang menghadapi masalah perut tidak lawas - semua perkara saya melihat tidak membatalkan puasa"


saya dah sedikit confuse. saya baca kat url bawah ni.perkara yang membatalkan puasa 10 perkara, dan salah satunya ialah memasukkan ubat melalui lubang qubul atau dubur. Tapi Sheikh Dr Yusuf Al-Qaradhawi pula kata tak membatalkan puasa. Sedikit penjelasan.

Terima kasih dengan jawapan yang sebelumnya. Jadi kalau berak batu yang najisnya macam tu tak membatalkan puasa la.

Jawab
Quote:
Masalah memasukkan ubat melalui dubur juga pernah di sentuh oleh Sheikh Dr Yusuf Al-Qaradhawi, kata beliau :-


.. وهي التي يستعملها من يشكو الإمساك - كل هذه الأمور أرى أنها لا تفطر،

"....dan termasuklah yang menggunakannya (ubat) bagi mereka yang menghadapi masalah perut tidak lawas - semua perkara saya melihat tidak membatalkan puasa"


Di atas itu adalah ijtihad syeikh Yusof al-Qaradhawi berdasarkan feqh tarjih.


Quote:
saya baca kat url bawah ni.perkara yang membatalkan puasa 10 perkara, dan salah satunya ialah memasukkan ubat melalui lubang qubul atau dubur
.


Di atas pula adalah hasil ijtihad para ulama syafi'iyah yg sudah tentu berdasarkan mazhab imam al-Syafi'i.


Quote:
saya dah sedikit confuse.


Terpulang kepada saudara mahu memilih pandangan ulama yang mana, samada dari mazhab syafi'i atau dari feqh tarjih.

Itu hanya perbezaan pendapat di kalangan ulamak sebagaimana yang biasa berlaku.



_________________
zain y.s™


2.Soalan Mimpi selepas terbit fajar
assalamualaikum ust,

Saya ada satu kemusykilan disini,bagaimanakah keadaan puasa seseorang itu jika dia tidur selepas terbit fajar dan bermimipi hingga keluar mani.kemudian dia terjaga sebelum waktu zuhur dan terus membersihakan dirinya.
Sekian terima kasih

Jawab,
wa'alaikumussalam

Puasa bagi mereka yang tidur disiang hari Ramadhan dan keluar mani semasa bermimpi tidaklah batal. Menurut Sheikh Abdul Aziz bin Baaz didalam Majmu' Fatawa (5/243) :-

"barangsiapa yang memikirkan mengenai seks dan keluar mani, atau bermimpi dan keluar mani, tidak membatalkan puasa, akan tetapi dimesti melakukan mandi janaabah, kerana Umm Sulaym bertanya baginda saw :'Apakah wanita perlu mandi jika bermimpi?', kemudian Nabi saw berkata ,'YA, jika ia berjumpa air'".

Menurut ibn Baaz lagi :-

"Bagi puasanya, ia adalah sah, kerana mimpi (lalu keluar mani) bukanlah sesuatu yang berlaku dengan pilihannya"

Kesimpulannya, Puasa seseorang yang keluar mani sewaktu tidur disiang hari sah, yang perlu dilakukan ialah mandi janaabah (wajib), kerana perkara ini adalah diluar kawalan seseorang. Wallahu'alam.

wassalam
---------------
Rujukan :-

1. Sheikh Ahmad bin Abdul Aziz bin Abdullah bin Baaz. Majmu fatawa Samaahah Shiekh Abdul Aziz bin Baaz - 5. Dar Al-Watan, 1997. ms 243.

3.Soalan air masuk telinga.
Kalo telinga termasuk air, salah satu cara nak keluarkan air tu ialah dengan memasukkan sedikit air lain ke dalam telinga supaya air yang tersumbat dalam telinga tadi keluar, soalnya bolehkah time puasa kita buat begitu? Adakah kalo air termasuk ke dalam telinga (rongga), kita patut biarkan sahaja? kalo tak selesa?

Jawab,
al-ahkam tidak menafikan terdapat pendapat yg mengatakan apa sahaja yg masuk dalam rongga badan, sekalipun selain mulut dan hidung, adalah membatalkan puasa. Bahkan jika kite meneliti kitab2 fiqh, kita akan dapati perkara yg membatalkan puasa melebihi 50 perkara. Sehinggakan ada yg berpendapat jika seseorang itu sedang membuang air besar, tiba2 najis itu masuk semula ke dalam(mungkin kerana sembelit), maka batallah puasa. Kebykannya diqiaskan hidung hadis berikut kpd rongga yg lain:

“Sempurnakanlah wudhu’, usaplah sela2 jari tanganmu dan sungguh2lah ketika membasuh hidung kecuali engkau berpuasa.”[HR Abu Dawud, At-tirmidzi, Ibn Majah, An-Nasa’I, Ibn Hibban dan Hakim
Pertama sekali kita cuba lihat definisi puasa terlebih dahulu. Puasa menurut syara’ bermaksud menahan dan mencegah diri secara sedar dari makan, minum, bersetubuh dgn perempuan dan hal2 semisalnya, selama sehari penuh. Yakni dari kemunculan fajar hingga terbenam matahari dgn niat memenuhi perintah dan taqqarub kpd Allah swt. Dalilnya:

“Dihalalkan bagi kamu pada malam hari bulan puasa bercampur dengan istri-istri kamu. Mereka itu adalah pakaian bagimu dan kamu pun adalah pakaian bagi mereka. Allah mengetahui bahwasanya kamu tidak dapat menahan nafsumu, karena itu Allah mengampuni kamu dan memberi maaf kepadamu. Maka sekarang campurilah mereka dan carilah apa yang telah ditetapkan Allah untukmu, dan makan minumlah hingga terang bagimu benang putih dari benang hitam, yaitu fajar. Kemudian sempurnakanlah puasa itu sampai malam, (tetapi) janganlah kamu campuri mereka itu sedang kamu ber-i'tikaf dalam mesjid. Itulah larangan Allah, maka janganlah kamu mendekatinya. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepada manusia, supaya mereka bertakwa.” (QS. 2:187)

[color="darkblue"]“Dia meninggalkan makanannya keranaKu, menginggalkan minumannya krnKu, meninggalkan syahwatnya krn Ku dan meninggalkan isterinya krnKu.”[HR Ibn Khudamah]

Sekrang kita cuba teliti pula hadis mengenai istinsyaq(masukkan air ke dlm hidung) di atas. Hadis di atas tidak diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim. Namun Bukhari ada meriwayatkan hadis y lebih kurang sama tetapi tidak terdapat ayat; “kecuali engkau berpuasa.” Bahkan Bukhari berpendapat, tidak dibezakan antara puasa ataupun tidak.

Sebhgn fuqaha berpendapat memasukkan air kedalam hidung sekalipun secara berlebihan, tidaklah membatalkan puasa. Ini merupakan pendpt Hasan al-Bashri, Ahmad, Ishaq dan Abu Tsaur.

Sekalipun kita menerima pendpt istinsyaq itu membatalkan puasa, apakah boleh dia diqiaskan kpd rongga2 yg lain. Dr Yusuf al-Qaradhawi dalam fiqhus siyyam mengatakan tidaklah boleh diqiyaskan hidung dgn rongga yg lain. Krn illatnya tidak sama. Masuknya air ke dalam hidung membolehkan seseorang itu kenyang krn berhubungnya antara mulut dan hidung. Adapun telinga tidak. Kalau kita memasukkan air ke dalam telinga, tidak akan sampai ia ke dalam perut. Lagipun dalam hal ibadah, asalnya kita berpedoma kpd nas, tidak memperluaskan analogi, sedangkan hadis ini datang bertentangan dgn prinsip asal persoalan puasa. Ini juga merupakan pendapat Sheikhul Islam Ibn Taimiyyah.

Kesimpulannya, memasukkan sesuatu ke dalam telinga tidak membatalkan puasa. WA.

Sumber : Al Ahkam


0 Comments:

Post a Comment

<< Home