Scroll images by bigoo.ws

Monday, February 20, 2006

15 mati bantah karikatur Nabi

MAIDUGRI 19 Feb. - Sekurang-kurangnya 15 orang terbunuh apabila beribu-ribu penduduk Islam Nigeria mengadakan tunjuk perasaan membantah penyiaran karikatur Nabi Muhammad s.a.w dengan membakar beberapa buah gereja dan menyerang penganut Kristian, di sini semalam.

Menurut polis, kejadian itu merupakan yang terbesar dan pertama kalinya diadakan di kawasan yang mempunyai paling ramai penduduk di Afrika selepas tercetusnya isu tersebut.

Jurucakap polis Nigeria, Haz Iwendi memberitahu, sebanyak 15 buah gereja dibakar oleh penunjuk perasaan dalam kejadian tengah hari semalam sebelum pasukan penguat kuasa keselamatan tiba untuk memulihkan keadaan.

''Berpuluh-puluh orang yang disyaki terlibat melakukan keganasan itu turut ditahan,'' kata Iwendi.

Seorang pemberita dari agensi berita AP yang berada di tempat kejadian dapat melihat beberapa kumpulan perusuh berduyun-duyun menuju ke pusat bandar sambil membawa parang, kayu dan batang besi.

Satu kumpulan dilihat melontarkan sebiji tayar mengelilingi seorang lelaki lalu menyemburkan gas ke arahnya dan mulai membakarnya.

Seorang penduduk tempatan beragama Kristian, Chima Ezeoke berkata, penunjuk perasaan menyerang dan merampas barang-barang di dalam kedai milik penganut Kristian minoriti yang kebanyakan penduduk asal selatan negara itu.

''Kebanyakan mangsa yang mati merupakan penduduk Kristian yang dibelasah di atas jalan raya oleh para perusuh,'' kata Ezeoke.

Seorang saksi turut memberitahu, antara mangsa yang terbunuh adalah tiga kanak-kanak dan seorang paderi

0 Comments:

Post a Comment

<< Home