Scroll images by bigoo.ws

Monday, February 20, 2006

Lagi karikatur hina Nabi Muhammad

OTTAWA 19 Feb. - Akhbar pelajar sebuah universiti dekat sini mencetuskan kontroversi dan bantahan terbaru apabila bertindak menyiarkan karikatur Nabi Muhammad s.a.w sedang mendakap Nabi Isa a.s.

Karikatur yang disiarkan oleh akhbar Universiti Toronto - The Strand itu dilukis oleh seorang pelajar tempatan dan disiarkan sejak awal minggu ini.

Sebelum ini akhbar harian Denmark mencetuskan huru-hara di seluruh dunia apabila menyiarkan karikatur yang menghina Nabi Muhammad.

Pengarang akhbar tersebut (The Strand), Nick Ragaz yang menyedari tentang kekecohan terhadap akhbar tersebut menerusi laman web lewat kelmarin bagaimanapun enggan memohon maaf.

Ragaz hanya meluahkan rasa kesal, namun beliau tetap menafikan bahawa tindakan itu adalah untuk membangkitkan kebencian umat Islam.

``Saya kesal dan sedih jika ada individu atau kumpulan tertentu yang terasa hati dengan karikatur tersebut tetapi tindakan ini bukan bermaksud untuk mengundang kebencian atau menyakiti dan serangan mengejutkan seluruh umat Islam,'' katanya.

Menurut beliau, karikatur itu bakal membangkitkan perdebatan, dialog dan pemikiran.
Kontroversi tersebut timbul di tengah-tengah tekanan yang hebat di kalangan kumpulan pelajar berbangsa pelajar Arab dan Yahudi.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home