Scroll images by bigoo.ws

Thursday, February 16, 2006

Hamas Adalah Ciptaan Mossad

Dengan izin Mossad, ‘yakni institusi perisikan dan tugs khas Israel’ Hamas telah dibenarkan memperkasa kedudukan dalam kawasan jajahannya. Pada waktu yang sama Pergerakan Pembebasan Kebangsaan (PLO) Fatah dan puak kiri Palestin telah dikenakan pelbagai bentuk tekanan dan ugutan.

Kita harus tidak lupa bahawa Israel yang sebenarnya melahirkan Hamas. Mengikut eev Sternell, seorang ahli sejarah di Hebrew Universiti, Jerusalem: “Israel beranggapan adalah satu tindakan bijak untuk mewujudkan satu kumpulan Islamiah bertelingkah dengan PLO”. Ahmad Yassin pengasas utama pergerakan Islamiah di Palestin baru sahaja pulang daripada Kaherah pada tahun tujuh puluhan dahulu dan mahu menubuhkan satu pergerakan Islam di Palestin. Perdana Menteri Golda Meir, nampak satu peluang untuk mengimbangi kebangkitan pergerakan Al Fatah pimpinan Yasser Arafat.

Mengikut mingguan Israel ‘Koteret Rashit’ (Oktober 1987): ‘Pertubuhan Islam dan juga universiti telah menerima sokongan dan galakan kuasa tentera Israel” yang dipertanggungjawabkan dengan pentadbiran sivil Tebing Barat dan Gaza. “Mereka (pertubuhan Islam dan universiti) memang dibenarkan menerima kiriman wang daripada luar negara.”
Kumpulan Islamiah itu telah menubuhkan beberapa tadika bimbingan anak-anak yatim piatu dan klinik kesihatan, serta satu rangkaian sekolah, bengkel yang memberikan pekerjaan kepada kaum wanita dan juga satu sistem bantuan kewangan kepada golongan miskin.
Pada 1978 mereka telah mewujudkan satu Universiti Islam di Gaza. “Kuasa tentera menjadi yakin bahawa segala aktiviti itu akan melumpuhkan PLO dan pertubuhan puak kiri di Gaza.” Pada akhir 1992, terdapat 600 masjid di Gaza. Dengan izin Mossad, kumpulan Islamiah telah dibenarkan memperkasakan kehadiran mereka di wilayah jajahan Israel. Sementara itu, anggota FATAH dan puak kiri Palestin telah dikenakan pelbagai tekanan yang sangat ganas dan zalim.
Pada 1984, Ahmed Yassin telah ditangkap dan dipenjarakan selama 12 tahun, setelah dijumpai senjata yang tersorok. Akan tetapi satu tahun kemudiannya beliau telah dibebaskan dan meneruskan semula kegiatan lamanya. Apabila Intifada meledak pada Oktober 1987, ia mengejutkan golongan Islamiah. Sheikh Yassin telah bertindak balas dengan melahirkan Hamas (Pergerakan Penentangan Islamiah).

“Allah adalah permulaan kita, Nabi adalah model kita dan al-Quran menjadi Perlembagaan kita.” Demikian isytihar artikel 7 dalam piagam pertubuhan itu.

Ahmed Yassin berada dalam penjara semasa Perjanjian Oslo (deklarasi prinsip kerajaan sendiri sementara) dimetrai pada September 1993. Hamas telah menolak perjanjian Oslo secara mentah-mentah. Ketika itu 70% rakyat Palestin sudah mengutuk serangan terhadap rakyat Israel. Yassin telah melakukan apa sahaja yang dalam bidang kuasanya untuk menggagalkan Oslo. Malahan sebelum kematian Perdana Menteri Rabin, dia mendapat sokongan kerajaan Israel, yang sememangnya amat liat mahu melaksanakan apa yang termaktub dalam perjanjian damai itu.

Kemudian, Hamas telah melancarkan beberapa serangan yang dirancang terhadap orang awam, satu hari sebelum wakil Palestin dan Israel duduk berunding, mengenai pengiktirafan rasmi kewujudan Israel oleh Majlis Kebangsaan Palestin. Semua kejadian ini telah menyumbang kepada penubuhan satu kerajaan Israel yang berpuak kanan sejurus pilihan raya Mei 1996.
Dengan senyap-senyap Perdana Menteri Netanyahu telah memberi arahan agar Sheikh Ahmad Yassin dibebaskan daripada penjara (atas peri kemanusiaan) sedangkan beliau sedang menjalani hukuman penjara seumur hidup. Pada waktu yang sama Netanyahu bersama-sama Presiden Bill Clinton telah menekan Arafat agar menguasai Hamas.

Malahan, Netanyahu memang sudah lama tahu bahawa dia boleh menyandarkan harapan sekali lagi ke atas golongan Islamiah untuk mensabotaj Perjanjian Oslo.

Yang lebih dahsyat, Yassin yang telah dibuang ke Jordan telah dibenarkan pula oleh Netanyahu untuk pulang ke Gaza di mana dia disambut dengan segala keraian yang menganggap dia seorang wira pada October 1997. Arafat tidak mampu berbuat apa-apa dengan kejadian itu semua. Lagi pun dia telah menyokong Saddam Hussein semasa Perang Teluk 1991 (sedangkan Hamas telah pandai berkecuali dalam kemelut itu). Negara Teluk telah mengambil keputusan menghentikan bantuan kewangan kepada PLO.

Sementara itu antara Februari dan April 1998, Sheikh Ahmed Yassin telah berjaya mendapatkan bantuan kewangan daripada semua negara Arab tadi. Bajet Hamas telah dianggarkan lebih besar daripada bajet Pentadbiran Pihak Berkuasa Palestin. Segala sumber Kewangan yang baru ini membolehkan kumpulan Islamiah itu melancarkan beberapa aktiviti kemasyarakatan yang berkesan. Adalah dianggarkan terdapat seorang Palestin daripada setiap tiga orang pernah menerima bantuan daripada Hamas. Dalam hal ini Israel tidak pun melakukan apa-apa untuk menyekat kemasukan mata wang kepada kawasan takluknya.

Hamas telah memperkasakan diri melalui pelbagai tindakan sabotaj terhadap proses damai, yang selari dengan kehendak kerajaan Israel. Sebagai balasan kerajaan Israel telah melakukan pelbagai dalih untuk menyekat pelaksanaan Perjanjian Oslo. Dengan lain perkataan Hamas telah menyempurnakan fungsi asal kenapa ia diwujudkan yakni untuk menyekat kewujudan sebuah negara Palestin. Dalam hal ini Hamas dan Ariel Sharon adalah sebulu dan sekandang; berfikir dan menari dalam satu rentak tari yang sama.

Terjemahan MT-SPAR - 08.02.2006 (suntingan M@RHAEN - Emel: marhaen@gmail.com/ reformasi@gmail.com)

1 Comments:

Blogger Ihya-Ulumiddin said...

adakah artikel yang sy baca ini benar?

cuba kamu membuktikan dengan jelas kepada sy. kerana musykil dan tidak mahu menimbulkan fitnah kepada mana2 pergerakan Islam. Baik Hamas @ Fatah.

2:01 PM  

Post a Comment

<< Home