Scroll images by bigoo.ws

Wednesday, February 15, 2006

KABINET BARU : 3 MENTERI GUGUR, 2 BEKAS MENTERI KEMBALI

PUTRA JAYA 14 FEB : Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi hari ini mengumumkan rombakan kabinet yang menyaksikan tiga menteri digugurkan, dua timbalan menteri naik pangkat manakala dua bekas menteri kembali menganggotai semula kabinet.

Menteri yang digugurkan ialah Datuk Adnan Satem (Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar), Datuk Shafie Salleh (Menteri Pengajian Tinggi) dan Datuk Leo Michael Toyad (Menteri Pelancongan).

Dua timbalan menteri yang dinaikkan pangkat ialah Timbalan Menteri Penerangan, Datuk Zainuddin Maidin yang dilantik sebagai Menteri Penerangan yang baru, menggantikan Datuk Paduka Abdul Kadir Sheikh Fadzir yang meletakkan jawatannya.

Seorang lagi ialah Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Zulhasnan Rafique yang dilantik sebagai Menteri Wilayah Persekutuan.

Jawatan tersebut dipangku oleh Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil selepas Tan Sri Isa Samad meletakkan jawatan selepas didapati bersalah terbabit dalam politik wang.

Rafidah kekalManakala Datin Seri Rafidah Aziz kekal sebagai Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri. Dua bekas menteri yang dilantik semula menganggotai Kabinet ialah Datuk Tengku Adnan Tengku Mansor yang dilantik sebagai Menteri Pelancongan, menggantikan Datuk Dr Leo Michael Toyad.

Manakala Datuk Seri Dr Mohd Effendi Norwawi dilantik Menteri di Jabatan Perdana Menteri. Bekas Menteri Pertanian dari Sarawak itu tidak bertanding dalam pilihanraya umum lalu. Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Mustapa Mohamed pula dilantik sebagai Menteri Pengajian Tinggi menggantikan Datuk Dr Shafie Salleh, yang digugurkan dari barisan kabinet. Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri Datuk Azmi Khalid pula dilantik Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar menggantikan Datuk Seri Adenan Satem.

Manakala Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Radzi Sheikh Ahmad dilantik Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri menggantikan Datuk Seri Azmi Khalid.

Gambar dan Berita di petik dari Malaysiakini

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

terima kasih banyak2 sahabat..ini usaha yang termampu dari kami untuk manusia khasnya untuk orang Islam

7:55 AM  

Post a Comment

<< Home