Scroll images by bigoo.ws

Thursday, February 23, 2006

Masjid diletup

SAMARRA: Keadaan di Iraq tegang selepas beribu-ribu warga Syiah melancarkan tunjuk perasaan besar-besaran sebagai tanda membantah serangan pihak tidak dikenali ke atas Masjid Emas Samarra menyebabkan kubahnya dan dua makam Imam Syiah rosak, di sini semalam.

Beribu-ribu penganut Syiah membantah sambil mengibarkan bendera hijau serta bendera Iraq dan menjerit: “Imam, kami tentera kamu!”.
Bantahan diadakan di Baghdad, Najaf, Karbala dan kota lain menyaksikan pemimpin dan penduduk Syiah berikrar membalas dendam.Tidak lama kemudian sekumpulan lelaki bersenjata melepaskan tembakan ke arah lapan masjid Sunnah.
Iraq kian dicengkam perpecahan selepas dua bom meletup di masjid itu yang menempatkan Makam Imam Syiah ke-10 dan ke-11, Imam Ali al-Hadi serta Imam Hassan al-Askari.Ulama Syiah tertinggi, Ayatollah Ali al-Sistani mendesak kerajaan mengisytiharkan cuti umum selama seminggu tetapi Perdana Menteri, Ibrahim Jaafari cuma memberikan tiga hari.
Dalam kejadian pagi semalam, dua makam Imam Syiah di Samarra dimasuki beberapa lelaki berpakaian polis yang meletakkan bom yang letupannya menyebabkan sebahagian kubah emasnya rosak teruk.
“Sekumpulan lelaki berpakaian polis menyerang Makam Imam Ali al-Hadi pada jam 7 pagi (waktu tempatan). “Mereka berjaya mengatasi pengawal makam itu, meletakkan dua butir bom yang kemudian meletup,” kata polis.
Jurucakap polis, Kapten Laith Mohammed pula berkata letupan di Makam Askariya berlaku pada jam 6.55 pagi (waktu tempatan).Polis berkata, serangan itu adalah yang ketiga terbesar ke atas makam Imam Syiah.Makam terbabit adalah pusara persemadian al-Hadi yang meninggal pada 868 Masihi manakala anaknya, al-Askari pada 874M

0 Comments:

Post a Comment

<< Home