Scroll images by bigoo.ws

Wednesday, February 22, 2006

Penduduk Islam Hong Kong ditindas

HONG KONG: Minoriti penduduk Islam di Hong Kong semakin banyak menjadi mangsa layanan buruk dan diskriminasi sejak serangan ke atas Amerika Syarikat pada September 2001, menurut kumpulan antidiskriminasi dan pemimpin minoriti.

“Ramai penduduk di sini sewenang-wenangnya mengaitkan Islam dengan pengganas. Ia amat mengecewakan,” kata Chow Sau-fong dari Unison, sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) antidiskriminasi.
Beliau berkata, meskipun banyak peluang pekerjaan, penduduk Islam tidak diambil bekerja kerana mereka tidak bertutur bahasa Kantonis.“Memburukkan lagi keadaan apabila mereka tidak dianggap orang Cina ketika hadir pada sesi temuduga,” katanya.
Ada kira-kira 100,000 penduduk yang beragama Islam di Hong Kong yang terus berkembang pesat sebagai pusat kewangan dan perdagangan antarabangsa meskipun selepas wilayah itu dipulangkan oleh Britain kepada China.
Bagaimanapun, di sebalik mengamalkan dasar ekonomi liberal dan mengalami perkembangan pesat, penduduk Islam berulang kali mengadu mereka mengalami pelbagai kerenah birokrasi serta diskriminasi.
Penduduk Islam juga turut dilayan buruk oleh kerajaan terutamanya dalam usaha masyarakat berkenaan untuk membina masjid.
Tahun lalu, penduduk Islam mendapat kebenaran kerajaan membina sebuah masjid di New Territories dan kos berkenaan dianggarkan membabitkan HK$100 juta (RM48.256 juta).
Bagaimanapun, selepas itu, projek pembinaan masjid terbesar itu diarahkan membayar caj tambahan berjumlah RM37.7 juta

0 Comments:

Post a Comment

<< Home