Scroll images by bigoo.ws

Wednesday, February 22, 2006

PAS kena ajar Umno

KEPALA BATAS: PAS kena ajar Umno supaya depa tahu yang mana hak kerajaan dan parti. Umno lazimnya buta kayu soal itu sebab itu depa buat apa sahaja walaupun hak kerajaan seperti sekolah, dewan orang ramai dan sebagainya. Yang syoknya, ada program yang diatur oleh kerajaan tapi dimanafaatkan oleh parti bak kata perpatah orang mengantuk di sorong bantal.
Contohnya, dalam bulan Ramadhan lalu peristiwa berlaku di sekolah Rendah Permatang Pauh di mana Bank Rakyat mahu serah wang zakat tapi depa jemput Ketua Pergerakan Pemuda Umno Malaysia, Dato' Seri Hisyamuddin Tun Husein tolong serah.

Boleh dikatakan, dari luar pagar sampai ke dalam kawasan persekolahan semua ada bendera Umno macam sekolah itu markaz depa
Begitu juga dewan orang ramai, depa guna lancar program Umno macam Dewan Muhibbah Merbau Kudung dalam Dewan Undangan Negeri Sungai Dua (N05) yang kini 'dok tak dok' naik papan tanda lebel Umno.

Walhal, tanah dan hak dewan semua kepunyaan Pejabat Daerah Seberang Perai Utara. Bila jadi hak Umno Pejabat Daerah pula mengalah dan terpaksa bina pula Dewan Besar Sungai Dua. Macam itu juga Umno guna bertalak!!!....

Sedangkan, jika PAS nak guna berbagai alasan di buat antaranya ada program pejabat la.. pertandingan badminton la.. atau dah ada orang sewa.

Kira-kira seminggu lalu berlaku lagi peristiwa Umno guna padang sekolah Menengah Agama Al-Irsyad, Pokok Sena untuk tujuan pertandingan bola sepak dan besbal. Puteri Umno pula guna padang berhampiran Jabatan Haiwan untuk pertandingan bola jaring. Kalau PAS pula pergi minta TUBA yakin pasti permohonan itu ditolak bulat-bulat. Guru Besar atau pengetua akan kecut perut bimbang periuk nasi terbang hilang pendapatan.

Tiba-tiba pagi tadi ketika TUBA melintasi Kepala Batas tiba-tiba terpampang sepanduk 'Karnival Bersama Puteri' di pagar Sekolah Rendah Kebangsaan Hashim Awang yang terletak berhampiran Pejabat POS Kepala Batas atau lebih senang berdekatan Komplek Dato' Kailan iaitu mercu tanda baru era Pak Lah. Nampak gayanya, Umno masih tidak mengerti apa itu hak kerajaan atau parti. Sebab itu terjadi begitu..sungguh memalukan.

Rupa-rupa depa sedang rancang guna sekolah untuk tarik pengunjung remaja masa karnival kelak. Pasti dapat tarik ahli sebab program sukan memang dapat perhatian semua peringkat.

Tidak mengapa, TUBA dah dapat kepastian PAS Kawasan Kepala Batas pula dah berpakat akan hantar surat pada Guru Besar sekolah berkenaan untuk tujuan program karnival tiga hari tiga malam dengan menjemput pimpinan PAS, Umno dan Badan bukan Kerajaan (NGO) berdialog atau forum yang ada kaitan dengan soal pendidikan.

Tentu Guru Besar akan cakap dia terpaksa akur kerana tekanan politik Umno. Sah! sekarang ini pemikiran orang PAS lebih tinggi statusnya dari orang Umno ekoran tidak faham yang mana hak parti atau kerajaan.

Oleh itu, sampai bila-bila perbezaan tetap ketara antara PAS dan Umno. Maka, sebagai rakyat buatlah pemilihan yang terbaik untuk memilih pemimpin. Jangan alfa sehingga boleh menjerat diri sendiri apabila terpaksa berputih mata selama lima tahun lagi.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home