Scroll images by bigoo.ws

Sunday, February 26, 2006

Remaja gegar Singapura

Kecanggihan yang ada pada telefon mudah alih rupa-rupanya memberikan impak yang negatif terutama kepada remaja. Kecanggihan yang dikatakan seiring dengan kemajuan ekonomi negara memberikan persembahan yang buruk kepada mutu keruntuhan akhlak dan moral remaja masa kini. Bukan di Malaysia bahkan di seluruh dunia.
SINGAPURA: Masyarakat Singapura kini heboh dengan penyebaran rakaman klip video aksi lucah seorang remaja lelaki dengan tiga remaja perempuan berasingan, termasuk yang berpakaian seragam sekolah di tangga pangsapuri awam.
Sebelum ini, adegan seks seorang pelajar Politeknik Nanyang dengan teman lelakinya disebarkan melalui internet apabila telefon bimbitnya dicuri.Akhbar Berita Harian Singapura melaporkan semalam, aksi dipercayai dirakam menggunakan kamera telefon bimbit, tersebar kepada orang ramai termasuk lebih 100 pekerja tersebar sejak akhir-akhir ini.
Seorang pembaca yang bimbangkan penyebaran klip berkenaan, bertindak menghubungi akhbar berkenaan selepas menerimanya. Tiga klip selama dua minit itu menunjukkan aksi lucah itu dibuat di kawasan tangga sebuah blok pangsapuri awam.”
Seorang remaja perempuan itu berpakaian sekolah manakala seorang lagi dipercayai pelajar Institut Pendidikan Teknikal (ITE).“Saya kecewa dan malu dengan perbuatan mereka, terutama remaja perempuan terbabit.
Mereka sanggup membiarkan perbuatan sumbang itu dirakam biarpun sedar diperhatikan orang,” kata pembaca yang enggan dikenali itu.Seorang lagi pembaca yang bertugas sebagai juruteknik yang juga enggan namanya disiarkan, klip berkenaan sudah ditonton lebih 100 sekerjanya.
Sementara itu, seorang peguam, Bala Murgam, berkata perbuatan menyebar klip aksi lucah itu sememangnya salah di bawah Akta Filem republik berkenaan.“Akta itu dengan jelas melarang perbuatan merakam baik menggunakan perakam video mahupun telefon bimbit, mengedar, menayangkan, mengimport atau memiliki klip video lucah.
“Ia menetapkan hukuman penjara hingga dua tahun, denda sehingga S$40,000 (RM92,000) atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.”
sumber dari http://www.bharian.com.my ( Ahad / 23 Februari 2006 )

0 Comments:

Post a Comment

<< Home