Scroll images by bigoo.ws

Friday, February 24, 2006

Mecca Cola laris selepas isu hina nabi

DUBAI: Penjualan Mecca Cola, sejenis minuman cola dikeluarkan syarikat Arab, dilaporkan begitu laris dan meningkat sehingga tiga kali ganda di beberapa negara Islam dan Barat, termasuk Malaysia selepas tercetusnya bantahan besar-besaran berikutan penghinaan Nabi Muhammad menerusi penyiaran karikatur oleh media Eropah.
Pengerusi syarikat Mecca Cola World Co, Taoufik Mathlouthi, berkata kontroversi itu ternyata memberi pulangan lumayan kepada syarikatnya yang kini tidak menang tangan memenuhi permintaan tinggi terhadap minuman itu.
“Anggaran permintaan Mecca Cola di Malaysia, antara pasaran utama kami adalah 500,000 tin sebulan, tahun lalu. Tetapi kini, pihak pengedar mahukan sebanyak 1.5 juta tin sebulan.
“Malah, perkembangan sama turut dicatatkan di negara lain seperti Algeria, Yaman serta Perancis. Buat masa ini, sukar bagi kami untuk memenuhi permintaan yang besar itu,” katanya kepada agensi berita Reuters di sebuah pameran antarabangsa di Dubai, kelmarin.
Mecca Cola yang diperbuat di Emiriah Arab Bersatu (UAE) adalah minuman ringan yang dijual sebagai tanda protes terhadap Amerika Syarikat dan Israel dan dipasarkan kepada pengguna Arab dan negara Islam lain sejak tiga tahun lalu.
Ia mula dijual di Perancis pada 2002 selain turut dieksport ke Eropah dan negara Arab.
Mathlouthi berkata, syarikat itu kini dalam proses untuk disenaraikan di pasaran saham Dubai yang mungkin memakan masa lebih setahun untuk selesai

0 Comments:

Post a Comment

<< Home