Scroll images by bigoo.ws

Friday, February 24, 2006

Salurkan Palestin dana - Iran

JAKARTA 23 Feb. - Menteri Luar Iran, Manouchehr Mottaki hari ini menyeru negara-negara Islam menyalurkan dana kepada Pihak Berkuasa Palestin (PA) pimpinan Hamas selepas negara-negara Barat mengancam untuk menghentikan bantuan kewangan.

''Kita memikul tanggungjawab sebagai negara-negara Islam untuk membantu saudara kita di Palestin,'' kata Manouchehr kepada wartawan semasa lawatan singkat ke Indonesia.

Menurut beliau, rancangan Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) untuk memungut sumbangan dan memberikan bantuan institusi kepada Hamas hendaklah disokong.

Iran mempunyai strategi politik serantau yang hampir sama dengan Hamas.

Kedua-duanya tidak mengiktiraf Israel dan telah menggesa agar negara Yahudi itu dimusnahkan.

Hamas menolak tuntutan Barat supaya ia menghentikan serangan terhadap Israel, mengakui hak Israel untuk wujud dan mematuhi perjanjian damai yang lepas antara Israel dengan PA.

Dalam pada itu, Arab Saudi berkata, ia akan terus memberikan bantuan kewangan kepada PA walaupun Hamas mengetuainya.

Menteri Luar Saudi, Putera Saud Al-Faisal menegaskan pendirian negaranya itu dalam satu sidang media semalam selepas menemui Setiausaha Negara Amerika Syarikat (AS), Condoleezza Rice.

''Kami tidak mahu mengaitkan bantuan antarabangsa kepada penduduk Palestin dengan pertimbangan lain selain keperluan kemanusiaan yang mendesak,'' kata Saud
sumber dari http://www.utusan.com.my ( Jumaat - 24 Februari 2006 )

0 Comments:

Post a Comment

<< Home