Scroll images by bigoo.ws

Thursday, February 23, 2006

Karikatur Nabi: Clinton gesa rundingan

MELBOURNE 22 Feb. - Bekas Presiden Amerika Syarikat, Bill Clinton menggesa pemimpin-pemimpin Barat dan Islam mengadakan perbincangan berikutan tercetusnya kemarahan umat Islam berhubung penyiaran karikatur Nabi Muhammad.

Bantahan di serata dunia terhadap paparan karikatur itu yang mulanya disiarkan oleh sebuah akhbar Denmark mengakibatkan beberapa orang terbunuh dan bangunan dibakar dengan lontaran bom.

Clinton memberitahu forum perniagaan global di Sydney adalah penting untuk mengesan punca dan mencari sebab-sebab penyiaran karikatur itu.

''Saya fikir kita perlu berusaha menyelesaikan kehebohan (mengenai karikatur) ... dan menggunakannya untuk berdialog,'' Australian Associated Press menyebut Clinton sebagai berkata.

''Ada sesiapa di sini tahu sama ada pelukis berkenaan sedar bahawa ia adalah satu cercaan bila melukis gambar Nabi Muhammad?

''Kita boleh gunakan perkara ini untuk membina jambatan dan bukan membakarnya, malah kita perlu melakukan lebih dari itu.''

Clinton membuat kenyataan itu selepas menyampaikan ucapan yang menyentuh pelbagai perkara kepada kira-kira 1,000 ahli perniagaan.

Dalam ucapannya, Clinton berkata terdapat keperluan bagi negara-negara bekerjasama rapat untuk mengatasi masalah kepanasan global, seperti mana banyak negara berusaha menentang keganasan.

Clinton berkata beliau yakin terdapat peluang tercapainya muafakat damai antara Israel dengan Palestin, tetapi tidak antara AS dengan pemimpin al-Qaeda, Osama Bin Laden.
sumber dari http://www.utusan.com.my ( Khamis / 23 Februari 2006 )

0 Comments:

Post a Comment

<< Home