Scroll images by bigoo.ws

Thursday, February 16, 2006

Thaksin hadapi dakwaan senator

BANGKOK: Sebuah mahkamah Thailand bersetuju menerima aduan petisyen 28 senator yang menuduh Perdana Menteri, Thaksin Shinawatra, melanggar Perlembagaan yang boleh membawa kepada pemecatannya jika sabit kesalahan, kata pegawai kepada agensi berita, di sini semalam.
Thaksin yang sudah digesa pelbagai pihak supaya meletakkan jawatan didakwa bersalah mencabul Perlembagaan kerana masih terbabit dalam pengurusan korporat sebagai Perdana Menteri yang dianggap sebagai percanggahan kepentinga, kata Senator Nirun Phitakwatchara.Jika beliau didapati bersalah, Thaksin yang sudah lima tahun memerintah, boleh hilang kuasa, kata pegawai Mahkamah Perlembagaan.

Mahkamah berkenaan akan mengadakan satu mesyuarat esok (Khamis) untuk memutuskan sama ada melancarkan siasatan menentukan sama ada jutawan telekomunikasi itu melanggar undang-undang, kata pegawai mahkamah.

Mahkamah yang sama melepaskan Thaksin daripada tuduhan menyembunyikan aset, beberapa bulan selepas beliau mula memerintah.Jika didapati bersalah, Thaksin boleh diharamkan berpolitik selama lima tahun.

Penganalisis berkata, pengumuman mahkamah menyiasat petisyen itu boleh memberi ancaman serius terhadap masa depan politik Thaksin, selepas dipilih semula Februari 2005

"Keputusan mahkamah hari ini memberi tekanan baru kepada Thaksin yang mungkin disiasat secara serius oleh mahkamah. Mahkamah nampak ada kesalahan, jika tidak ia tentu sudah menolak petisyen itu," kata Profesor undang-undang Universiti Thammasat, Prinya Thaewanarumit.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home