Scroll images by bigoo.ws

Wednesday, March 22, 2006

Media sengaja sensasikan isu berkaitan Islam

Malaysia Today
Pengerusi Muslim Professional Forum Berhad (MPF) Dr Mazeni Alwi telah mengetuai gabungan 43 pertubuhan bukan kerajaan menyatakan sokongan mereka terhadap kenyataan oleh Datuk Seri Nazri Abdul Aziz di Parlimen pada 16 Mac 2006 bahawa Pindaan Akta Undang-undnag Keluarga Islam 2006 tidak bercanggah dengan hukum syara’ dan tidak mendiskriminasi wanitaGabungan 43 buah pertubuhan bukan kerajaan tersebut juga telah menyerahkan memorandum kepada Datuk Seri Nazri menyokong Akta Pindaan tersebut.
Antara lain memorandum tersebut telah meminta agar rakyat Malaysia menerima Islam sebagai agama rasmi negara seperti yang terkandung dalam Perlembagaan Persekutuan dan pada masa yang sama berbangga dengan kepelbagaian kaum dan agama rakyatnya.MPF mendapati rasa hormat antara satu sama lain sudah semakin dilupakan apabila orang bukan Islam secara terbuka membuat komen yang tidak sepatutnya mengenai hukum-hakam dalam Islam seperti Akta Pindaan Undang-undang Keluarga Islam 2006.
Sesetengah mereka telah membuat kritikan yang boleh mengeruhkan hubungan dan akan menimbulkan provokasi terhadap orang Islam.
Sebagai contoh, seorang editor sebuah akhbar bukan Islam berkata hijab bukan yang paling utama bagi wanita Islam dan seorang pembaca bukan Islam pula mengatakan reaksi orang Islam terhadap kartun disebabkan rasa tidak selamat - seolah sudah menjadi trend mengatakan mengenai Islam sesuka hati masing-masing, jelas memorandum tersebut.
Mereka menggesa agar orang bukan Islam mengelak daripada membuat kenyatan-kenyataan yang tidak diperlukan seperti mana orang Islam menghormati lain-lain agama. Media juga tidak perlu mensensasikan isu dengan menerbitkan kenyataan-kenyataan yang dibuat oleh orang bukan Islam yang boleh menimbulkan kekacauan.Jika kebebasan bersuara sangat penting dan hak setiap warga hendak dipelihara, maka media perlu bertanggungjawab dan tidak menggalakkan serta menghasut pembaca atau penonton menghina agama lain.Muslim Professional Forum (MPF) mengajak kepada dialog dengan bukan Islam bagi memajukan kefahaman masyarakat tentang Islam.
Pihak media dikritik kerana tidak berlaku adil dalam menerbitkan pandangan yang seimbang. Media didapati tidak memastikan fakta yang diterbitkan adalah sahih terutama perkara yang berkaitan agama.MPF dan rakan-rakan merasakan kebelakangan ini, media telah mensensasikan isu dengan menerbitkan tulisan individu tertentu yang terkenal dengan gaya tulisan yang mengelirukan dan merobah isu-isu berkaitan Islam daripada keadaan yang sebenar.Apabila ada pembaca yang memberi jawapan kepada isu yang dibangkitkan, ia tidak diterbitkan keseluruhannya membuatkannya tidak berkesan menjawab soalan yang dikemukakan.Memorandum tersebut memberi amaran bahawa kenyataan mengenai perkara berkaitan Syariah hanya boleh dibuat oleh pihak yang ditauliah dengan khusus dalam bidang tersebut.
Cubaan oleh mana-mana individu untuk memberi penafsiran mengikut kesesuaian keperluan dan keinginan peribadi, tidak boleh diterima.Media juga didapati telah menerbitkan kenyataan-kenyataan yang menuduh undang-undang Islam menghakis hak asasi dan menggalakkan diskriminasi gender. Tuduhan seperti itu tidak berasas langsung dan mempamerkan kejahilan atau dengan sengaja mengelak kebenaran dalam wahyu yang diturunkan. Media perlu memeriksa maklumatnya sebelum diterbitkan untuk tatapan umum, baru boleh dipanggil kewartawan yang bertanggungjawab.Kajian mendapati bahawa tidak efisiennya mahkamah syariah adalah disebabkan oleh banyaknya kes, perbicaraan yang berlebihan dan struktur mahkamah yang tidak cukup dan prosedur menangani kes yang tidak lengkap.
Sangat penting bagi mahkamah Syariah dinaikkan taraf dengan hakim-hakimnya yang berkebolehan dalam kedua-dua aspek substantif dan prosedur Syariah. Dan para hakim syarie dinaikkan status sama tinggi dengan hakim-hakim mahkamah sivil.Mohamed Nazri ketika menjelaskan perkara berkaitan pindaan, berkata undang-undang berkenaan telah diwartakan pada 2 Feb lepas dan kerajaan juga telah bersetuju untuk membuat dua pindaan terhadap akta itu, yang akan dibentangkan pada persidangan Parlimen ini.
"Akta itu perlu diwartakan terlebih dahulu bagi membolehkan pindaan itu dibuat," katanya.Nazri percaya pindaan akta tersebut akan diterima sebulat suara dan diluluskan tanpa menimbulkan sebarang masalah.
Senarai pertubuhan yang menyokong memorandum:

1.Allied Coordinating Committee of Islamic N.G.O.s (ACCIN)
2.Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM)
3.Darul Syifa’
4.Global Peace Mission Malaysia (GPM)
5.Grup Pengkaji Tamadun Dunia
6.Ikatan Pengkajian Islam Pahang
7.Ikatan Siswazah Muslim Malaysia
8.International Muslim Women Network (IMAN) (protem)
9.International Muslim Women Union (Malaysian Chapter)
10.Islamic Information and Services Foundation (IIS)
11.Islamic Outreach ABIM (IOA)
12.Jamaah Islah Malaysia (JIM)
13.Kelab Pemikir Muda
14.Kesatuan Pelajar Islam Johor
15.Kesatuan Pelajar Islam Melaka
16.Kesatuan Pelajar Islam Perak
17.Khalifah Institute
18.Majlis Bertindak Wanita Islam
19.Muslim Professional Forum Berhad (MPF)
20.Muslim Women Consultative Council
21.Pergerakan Belia India Muslim Malaysia(GEPIMA)
22.Persatuan Al- Hunafa’
23.Persatuan Al-Hidayah
24.Persatuan Cina Muslim Malaysia (MACMA)
25.Persatuan Darul Fitrah Malaysia
26.Persatuan Guaman Syarie Malaysia (PGSM)
27.Persatuan Kebajikan Pelajar Islam Sarawak
28.Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM)
29.Persatuan Pembimbing Pelajar Islam Kelantan
30.Persatuan Pembimbing Pelajar Islam Pulau Pinang.
31.Persatuan Pendidikan Islam Negeri Sembilan
32.Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM)
33.Persatuan Ulama’ Malaysia (PUM)
34.Persatuan Wadah Pencerdasan Umat (WADAH)
35.Persekutuan Pertubuhan India Muslim Malaysia (PERMIM)
36.Persekutuan Seruan Islam Selangor dan Wilayah Persekutuan (JAM’IYAH)
37.Pertubuhan Kebajikan An-Nidaa’ Malaysia
38.Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia (PERKIM)
39.Pertubuhan Muafakat Sejahtera Masyarakat Malaysia (MUAFAKAT)
40.Research & Information Centre on Islam (RICOI)
41.Sekretariat Himpunan Ulama Rantau Asia (SHURA)
42.Teras Pengupayaan Melayu (TERAS)
43.Yayasan Pembangunan Ummah (YPU)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home