Scroll images by bigoo.ws

Wednesday, March 22, 2006

Pilihan raya: EC tiada kuasa

BANGKOK 21 Mac - Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (EC) Thailand, Wassana Permlap hari ini menyatakan beliau tidak mempunyai kuasa untuk memutuskan sama ada pilihan raya 2 April ini perlu ditangguhkan atau tidak.

Wassana sebelum ini telah berjanji untuk membuat keputusan mengenai perkara itu pada minggu ini.
''Undang-undang tidak membenarkan saya menetapkan tarikh pilihan raya,'' kata Wassana dalam wawancara dengan sebuah stesen radio Thailand.

Menurut beliau, hanya Thaksin yang boleh membuat keputusan tersebut.

Dalam pada itu, beberapa protes terus dilancarkan bagi meningkatkan tekanan terhadap Thaksin supaya meletakkan jawatan.

Kira-kira 5,000 orang berarak ke Kedutaan Singapura di sini untuk mendesak negara itu berhenti 'bersekongkol dengan Thaksin dalam merompak aset-aset Thailand.'

Para pemimpin penunjuk perasaan meminta Singapura dan firma pelaburannya, Temasek Holdings membatalkan pembelian saham Shin Corp bernilai AS$1.9 bilion (RM7.13 bilion) daripada keluarga Thaksin.
Singapura tidak begitu bimbang dengan dua demonstrasi sebelum ini dan menganggap hubungan antara kedua-dua negara tidak akan terjejas.

''Hubungan baik itu akan berterusan, jadi saya tidak begitu bimbang dengan demonstrasi. Kami hanya digunakan oleh pelbagai pihak untuk menghentam satu sama lain,'' kata Menteri Luar Singapura, George Yeo kelmarin selepas penunjuk perasaan melancarkan boikot terhadap segala perkara berkaitan dengan Singapura.

Kira-kira 65,000 pelancong, kebanyakannya dari China atau Singapura telah membatalkan lawatan disebabkan krisis politik itu, lapor akhbar Thai.

Sementara itu, beribu-ribu penunjuk perasaan antikerajaan dengan sokongan pekerja pejabat mengadakan perarakan yang melumpuhkan sistem lalu lintas di kawasan komersial kota ini hari ini.
Mereka berikrar untuk memprotes setiap perniagaan yang menyokong Perdana Menteri Thaksin Shinawatra sehingga beliau meletakkan jawatan.

Bank dan perniagaan lain di Jalan Silom, di tengah-tengah kawasan perniagaan ibu negara ini ditutup.
Dalam pada itu, Thaksin hari ini tidak peduli apabila cubaan rundingan dengan pesaing-pesaing utamanya gagal diteruskan, walaupun pilihan raya akan berlangsung dalam masa kurang dua minggu lagi.

Semalam, pertemuan pertama diatur sejak protes diadakan di antara parti Thaksin, Thai Rak Thai (TRT) dengan pemimpin pembangkang

0 Comments:

Post a Comment

<< Home