Scroll images by bigoo.ws

Tuesday, February 21, 2006

Howard dakwa umat Islam taksub jihad

SYDNEY 20 Feb. - Perdana Menteri Australia, John Howard mengkritik penduduk Islam negara ini yang disifatkan sebagai `taksub terhadap jihad' dan `sikap melampau' terhadap wanita sekali gus tidak sesuai dengan masyarakat Australia.

Ulasan Howard itu dibuat dalam temu ramah untuk sebuah buku tulisan wartawan daripada sebuah akhbar Austrlia pada Disember lalu sempena 10 tahun memegang kuasa.

Malah Perdana Menteri Australia itu mempertahankan komennya dengan berkata, ia merupakan `hak dan tugasnya' untuk menyatakan pendapat.

Buku tersebut The Howard Factor, memetik beliau sebagai berkata, walaupun merasa yakin bahawa sebahagian besar imigran Islam berjaya diintegrasikan, terdapat masalah tidak pernah berlaku sebelum ini.

''Saya selalu berfikir adanya komplikasi seperti ini kerana terdapatnya pecahan kelompok yang benar-benar berbeza daripada masyarakat kita dan ini merupakan sesuatu yang sukar,'' kata Howard.

''Anda tidak akan menemui persamaan dalam masyarakat Itali, Greek atau Lebanon atau Cina atau Baltik yang datang berhijrah ke Australia. Tidak ada yang setara dengan melakukan jihad, tetapi ini merupakan masalah utama,'' katanya.

''Saya fikir terdapat sikap terhadap wanita juga menimbulkan masalah. Semua sikap konservatif terhadap wanita dan juga daripada Mediterranean, masih tidak setara jika dibandingkan dengan sesetengah sikap melampau,'' katanya.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home