Scroll images by bigoo.ws

Tuesday, February 21, 2006

PAS mahu mantap tarbiyah - Timbalan Presiden

TAWAU, 20 Feb (Hrkh) – Timbalan Presiden PAS, Nasharudin Mat Isa berkata, kejayaan sebuah Gerakan Islam memerlukan persiapan tarbiyyah yang mantap serta kebijaksanaan menggunakan pelbagai pendekatan dakwa (Uslub Dakwa) terhadap masyarakat pelbagai kaum dan latar belakang.

Katanya, PAS sebagai Harakatul Ummah mestilah bijak menggunakan pelbagai kaedah dakwah dan tarbiyyah serta tidak boleh bersifat jumud termasuklah dalam meneliti soal persekitaran dan suasana bagi memastikan dakwa mencapai sasarannya.

"Asas inilah yang perlu digarap dan diberi perhatian serius oleh ahli dan penggerak parti agar masyarakat yang berbagai latar belakang ini benar-benar memahami hakikat perjuangan PAS dan berupaya merungkai kekeliruan yang membelenggu pemikiran mereka selama ini," katanya.

PAS akan mantapkan tarbiyah

Beliau berkata demikian ketika merumuskan tiga kertas kerja yang dibentangkannya pada majlis Konvensyen Tarbiyyah PAS Sabah bagi Zon Pantai Timur Sabah dekat sini sabtu lepas
Tiga kertas kerja itu ialah Manhaj Usrah, Manhaj Tamrin dan Manhaj Tarbiyyah.

Timbalan Pesuruhjaya PAS Sabah Ladim Abdul Rahman dan beberapa pimpinan tertinggi PAS Sabah bersama-sama lebih 100 orang peserta menghadiri konvensyen sehari semalam itu.
Menurut beliau lagi, kegagalan serta tidak mengetahaui kaedah dakwah yang berkesan menyebabkan masyarakat menjauhkan diri dan akhirnya kekeliruan mereka terhadap perjuangan Islam ini akan terus menebal.

Selain daripada itu, beliau berkata, ada di kalangan ahli tidak mengetahui konsep dakwah dan tarbiyyah ini menyebabkan mereka sendiri tidak mengamalkan sepenuhya tuntutan Islam.
"Bagaimana kita hendak menyampaikan Islam kepada orang lain sedangkan kita dan kelurga sendiri juga masih tidak mengamalkan Islam sepenuhya," ujar Ustaz Nasaruddin.

Ilham

Sehubungan dengan itu, beliau memberitahu PAS berhasrat, Institut Latihan dan Pengkaderan Kepimpinan Islam (ILHAM) akan dijadikan sebagai Institut Latihan Kepimpinan PAS bagi memenuhi hasrat melahirkan penggerak parti yang berkualtiti dari segi tarbiyyah dan Ilmu kepimpinan.

Menurutnya, kini PAS sedang mengkaji kemungkinan akan mewajibkan kepimpinan parti disemua peringkat akan mengikuti latihan di Institut ini bagi mencapai hasrat tersebut.
"kini kita masih mengkaji dari pelbagai sudut dan aspek mengenai hal ini," jelasnya.

Kata beliau lagi, walaupun ia masih dalam kajian, beliau yakin dengan terlaksananya cadangan itu kelak, PAS mampu melahirkan para pemimpin yang berjiwa besar disamping memiliki ilmu bagi memenuhi tuntutan dan cabaran semasa perjuangan parti.

Sehubungan denga itu juga, Ketika menjawab soalan dalam sesi dialog mengenai kelesuan gerakan selepas pilihan raya umum 2004 lalu beliau berkata, kelesuan itu kini semakin hilang berikutan pelbagai isu penting yang melanda negara ketika ini.

Sebagai contoh kata Ustaz Nasaruddin, Isu gesaan pindaan perlembagaan perkara 121(1a) oleh sembilan orang menteri bukan Islam dan penghinaan Nabi Muhammad SAW oleh sebuah akhbar Denmark yang mencetuskan kebangkitan rakyat di seluruh dunia, telah membangkitkan semula semangat rakyat di negara ini untuk mempertahankan maruah dan kesucian agama Islam.

Katanya, rakyat kini meletakkan harapan yang tinggi terhadap PAS untuk mempelopori kebangkitan rakyat sepertimana perhimpunan aman yang dihadiri oleh kira-kira 10,000 orang bagi membantah penghinaan Nabi di kedutaan Denmark baru-baru ini.

Dan beliau menambah, keberanian dan kebiadaban yang ditunjukan golongan itu adalah berpunca dari umat Islam sendiri yang tidak mengambil berat soal agama dan tidak mahu kembali kepada ajaran Islam sebenar dalam urusan kehidupan mereka.

Dalam pada itu, Ustaz Nasaruddin juga mengajak ahli dan pendokong PAS agar menjadikan kejayaan cemerlang yang diperolehi oleh gerkan Islam Hamas melalui demokrasi di Palastin baru-baru ini sebagai pemakin dan pembakar semangat untuk terus berjuang

"Kalau gerakan Islam di sebelah sana boleh menang melalui demokrasi takkan kita disini tak boleh," ujarnya.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home