Scroll images by bigoo.ws

Thursday, February 16, 2006

Pengimport Indonesia pulau barangan Denmark

JAKARTA: Persatuan Pengimport Indonesia memulakan pemulauan terhadap barangan Denmark semalam bagi membantah penyiaran kartun menghina Nabi Muhammad di sebuah akhbar tempatan negara itu.

"Pemulauan barangan import itu akan diteruskan sehingga kerajaan Denmark memohon maaf kepada masyarakat Islam," kata kumpulan berkenaan dalam satu kenyataan.
Ia tidak menyebut sama ada ahli yang tidak mematuhi keputusan itu dibenarkan berbuat demikian.

Persatuan itu berkata, import barangan Denmark ke negara yang mempunyai ramai penduduk beragama Islam itu bernilai AS$73.8 juta (RM274.8 juta) pada 2005, kira-kira satu peratus daripada import tahunan republik berkenaan.

Import Indonesia termasuk barangan tenusu, formula bayi dan daging lembu, katanya.
Seperti kebanyakan masyarakat Islam di dunia, penduduk Indonesia marah dengan penyiaran 12 kartun berkenaan yang muncul di akhbar Denmark September lalu tetapi dicetak semula minggu lalu dalam akhbar di seluruh dunia yang memperjuangkan kebebasan akhbar.

Bagaimanapun, bantahan yang di republik itu lebih aman dan secara kecil-kecilan.
Minggu lalu, penunjuk perasaan merempuh lobi di bangunan tinggi yang menempatkan kedutaan Denmark di Jakarta dan melontar batu di konsulat negara itu di Surabaya. Tidak ada yang diserang dan hanya membabitkan kerosakan kecil dalam kejadian itu.

Sementara itu, di MANILA, beratus-ratus penduduk Islam mengoyak dan membakar bendera Denmark dalam tunjuk perasaan yang diadakan di depan konsulat Denmark semalam membantah kontroversi penyiaran kartun menghina Nabi Muhammad.

Penunjuk perasaan meminta Denmark memohon maaf terhadap kartun yang mula-mula disiarkan sebuah akhbar Denmark yang menghina Nabi Muhammad. Mereka turut meminta supaya Presiden Glorio Macapagal Arroyo mengutuk karikatur berkenaan.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home