Scroll images by bigoo.ws

Monday, February 27, 2006

Sejauh mana UMNO nak martabatkan bangsa melayu..????

Bagaimana bangsa Melayu hendak dimartabatkan sedangkan Ketua pemimpin negara sendiri pun masih mengekalkan orang yang bermasalah di dalam tampuk pemerintahan kabinetnya sendiri dan lihat secara terang dimana tulisan jawi pun sudah semakin terhakis di dalam jiwa bangsa melayu sendiri dimana akhbar utusan Melayu sudah ditamatkan perkhidmatanya. Nak kata lebihpun blog ini rasanya dah banyak beri info kepada pembaca. Tapi secara ringkasnya sedarlah Bangsa Melayu ku sekalian bahawasanya, UMNO sendiri lah yang menyebabkan kaum Melayu dan Umat Islam di Malaysia ini semakin tersisih dan ditindas....Tepuk dada tanya lah iman......
BATU PAHAT 26 Feb. - Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi hari ini mengetuai majlis memperingati penentangan ke atas Malayan Union 60 tahun lalu dengan mengingatkan orang Melayu supaya terus berjuang untuk menjadi bangsa yang bermartabat.

Bagi tujuan itu, Presiden UMNO menegaskan, bangsa Melayu perlu menguasai ilmu pengetahuan kerana ia adalah kunci kepada kejayaan sesebuah bangsa.

Beliau juga menegaskan, orang Melayu dan UMNO tidak boleh berkompromi dalam perjuangan menjadikan Melayu bangsa yang berjaya.

Katanya, perjuangan orang Melayu dan UMNO yang tercetus sejak 1946 perlu diteruskan.
Perjuangan untuk berjaya perlu menjadi satu perjuangan berterusan dan menjadi matlamat yang tidak boleh dikompromi, kata beliau.

''Bagaimanapun, usaha ini memerlukan kecekalan kerana kita harus sentiasa berpegang kepada perpaduan yang kuat dan bersatu,'' tegas beliau.

Beliau yang juga Perdana Menteri berkata demikian ketika berucap di hadapan 20,000 ahli UMNO di Perhimpunan Memperingati Perjuangan Datuk Onn Jaafar di Stadium Batu Pahat, di sini.

Turut menghadiri perhimpunan yang bertemakan Datuk Onn: Pengasas Sebuah Negara Bangsa ialah Naib Presiden UMNO, Datuk Wira Ali Rustam dan Tan Sri Muhyiddin Yassin, Menteri Besar Johor, Datuk Abdul Ghani Othman serta menteri-menteri Kabinet, ahli-ahli Exco serta pemimpin UMNO negeri Johor.

Perhimpunan ini dianjurkan oleh Badan Perhubungan UMNO Johor dan Yayasan Warisan Johor.

Dalam ucapannya juga Abdullah, mengambil contoh semangat perjuangan Datuk Onn yang katanya telah berjaya menyatukan orang Melayu bukan sahaja di Johor malah di seluruh negara dalam menentang penubuhan gagasan Malayan Union.

''Beliau (Datuk Onn) telah membuktikan dengan perpaduan, bangsa Melayu mampu mencapai matlamat mereka - mengusir penjajah, mengembalikan kuasa raja-raja Melayu serta menegakkan martabat dan maruah bangsa bagi menubuhkan sebuah negara Tanah Melayu yang merdeka dan berdaulat,'' jelas beliau.

Oleh itu katanya, adalah penting generasi hari ini memahami dan menghayati perjuangan Datuk Onn kerana perpaduan yang dititikberatkan terbukti membawa kepada kelahiran sebuah negara.

''Ketika itu (1946) slogan yang dilaung-laungkan ialah ''Hidup Melayu'' bersesuaian dengan survival bangsa tetapi kini kita sebagai pewaris bangsa perlu membuat pengisiannya dengan memastikan bangsa Melayu bermartabat,'' katanya sambil disambut dengan tepukan gemuruh

0 Comments:

Post a Comment

<< Home