Scroll images by bigoo.ws

Monday, March 13, 2006

Bayi 24 hari boleh bercakap - Berita Harian 13 Mac 2006

JAKARTA: Sekumpulan ulama dan penduduk sebuah perkampungan di Jawa Timur, gempar selepas seorang bayi lelaki berusia 24 hari didakwa boleh bercakap, termasuk membaca ayat suci al-Quran.

Rumah bayi itu turut dikunjungi ribuan penduduk sejak berita keajaibannya itu tersebar luas.

Akhbar Republika melaporkan semalam, bayi berkenaan yang diberi nama Ahmad Khotib adalah anak pasangan Safuri, 40, dan Mariyatun, 25, yang berasal dari Desa Pandiangan di Madura, Jawa Timur.

Dia yang dilahirkan dengan keadaan fizikalnya sempurna dan cukup sembilan bulan dalam kandungan ibunya, mengejutkan ramai dengan keupayaannya membaca ayat suci pada malam Khamis, lalu.

"Sebelum itu, dia menangis seperti kesakitan dan tidur kira-kira jam12 malam. Tetapi dua jam kemudian, dia terjaga sambil menyebut sepotong ayat suci yang pernah diucapkan Nabi Isa. Ayat itu diulangi sehingga tiga kali," kata bapanya yang ditemui agensi berita rasmi, Antara.

Ulama tempatan yang juga pengajar sekolah agama Sampang, Abdul Malik berkata, peristiwa itu pernah dialami Nabi Isa dan kalimah yang diucapkan bayi unik itu, juga sama.

"Kalimah itu adalah pengakuan Nabi Isa mengenai kebenaran ajaran Islam. Kejadian yang menimpa anak pasangan suami isteri itu adalah tanda-tanda kebesaran Allah," katanya.
Pendapatnya itu turut dikongsi seorang lagi guru agama, Syed Sayyidi.

"Itu kebesaran Allah kerana kalimah yang diucapkan itu mengenai tindakan menzalimi orang Islam."

0 Comments:

Post a Comment

<< Home