Scroll images by bigoo.ws

Friday, March 10, 2006

Demo di KLCC, 'Protes Sampai Turun"

KUALA LUMPUR, 10 Mac (Hrkh) - Demonstrasi membantah kenaikan harga minyak dengan motto 'Protes Sampai Turun' berjalan lagi di KLCC hari ini, nampaknya mereka lebih ramai berbanding minggu lepas, tetapi polis khasnya Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU) sudah bersedia untuk bertindak terhadap mereka.

Dua buah helikopter polis berlegar rendah di ruang udara KLCC berbanding hanya satu minggu lalu.

Jam 2.30 petang
Kelihatan para penunjuk perasaan berarak dari Masjid KLCC dan kini berada di depan Hotel Nikko. Tidak diketahui lagi ke mana tujuan mereka.

Menurut Saidatul Amani, wartawan Harakah, pekarangan Suria KLCC sudah dipenuhi dengan polis dan juga orang ramai.

2.35 petang
Para penunjuk perasaan sampai di perkarangan KLCC jam 2.35 petang dan mula berhimpun untuk mendengar ucapan-ucapan dari pemimpin mereka.

Bantahan minggu laluBeberapa pimpinan utama pembangkang dan badan bukan kerajaan (NGO) turut bersama dalam demonstrasi berkenaan dan antaranya adalah Timbalan Presiden PAS, Ustaz Nasharuddin Mat Isa; Naib Presiden PAS, Haji Muhammad Sabu; Bendahari PAS, Dr Hatta Ramli; Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat, Salahuddin Ayup; Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Dr Syed Azman, Ronnie Liu dan Ibrahim Ali.

Antara yang memberikan ucapan adalah Dr Hatta. Menurut beliau, perhimpunan ini bertujuan untuk membantah kenaikan harga minyak yang tidak munasabah.

Selain beliau, turut sama berucap adalah Ketua Penerangan Parti Keadilan Rakyat, Tian Chua dan Presiden Pro-Tem PSM, Dr Mohd Nasir Hashim.

Protes ini akan dibuat sehingga harga minyak turun balik atau pemimpin dan kerajaan yang ada turun.

Jam 2.50 petang
Antara pemimpin yang hadirPada jam 2.50 petang, ada pihak yang cuba membakar bendera Petronas tetapi telah berjaya dihalang segera oleh pimpinan PAS kerana demo ini ditujukan kepada kerajaan bukannya Petronas.

Jam 3.10 petang
Keadaan masih aman dan polis tetap berkawal. Sekarang Ketua pemuda Pemuda PAS, Salahuddin Ayub berucap.

Sebelum itu Dato' Paduka Ibrahim Ali yang berucap berkata barisan parti pembangkang sanggup bekerjasama untuk pembelaan rakyat.

Katanya, menteri-menteri dan wakil rakyat tidak menghadapi masalah dengan kenaikan barang dan minyak.

Mereka dapat tuntut balik duit minyak melalui claim sedangkan rakyat terus menderita.

3.25 petang
Semasa Salahuddin berucap helikopter betul-betul berada di paras kepala peserta. Turut berucap adalah wakil-wakil dari badan bukan kerajaan (NGO) iaitu Suaram dan Jerit. Perhimpunan tersebut turut dihadiri oleh pimpinan Dewan Muslimat PAS, antaranya Ketua Penerangan Muslimat PAS, Dr Mariah Mahmud dan Ustazah Noridah Salleh.

3.30 petang
Perhimpunan kali ini dianggap lebih berjaya berbanding minggu lalu dan dikatakan boleh mencecah 5,000 orang kalau tidakpun melebihi 2,000 orang minggu lalu.

Dua wakil wanita juga berucap kali ini iaitu DR Siti Mariah Mahmud dan seorang pemimpin NGO Wanita dari Jerit (Jaringan Rakyat Tertindas).

Dalam ucapannya, Dr Mariah berkata, suri rumah seperti beliau yang paling terasa ekoran kenaikan harga minyak terutama kenaikan gas memasak sehingga mencecah RM5 untuk tong gas yang beratnya 14 Kg.

Beliau pula berpendapat, kerajaan patut menggunakan keuntungan besar Petronas untuk kepentingan rakyat terbanyak bukannya membelanjakannya untuk kepentingan yang tidak tentu. Jeritan ''Hidup Rakyat'' terus bergema di sepanjang perhimpunan kali ini.

3.35 petang
Setelah Jurucakap Protes, Nasharudin Mat Isa berucap, para peserta demo itu mula berarak menghala ke Hotel Concord menggunakan Jalan Sultan Ismail.

3.50 petang
Polis mula menyemburkan meriam air (Water canon) ke arah orang ramai. Antara yang menjadi mangsanya ialah Dr Dzulkifli Ahmad, AJK PAS Pusat. Anggota FRU pula mula mengejar orang ramai sehingga ke Jalan Sultan Ismail. Di Jalan Sultan Ismail menuju ke hotel Renaince, polis mula menutup jalan itu para pembantah berada di situ dan jalan semakin sesak.

Polis pula memberi amaran supaya orang ramai bersurai dan kelihatan Pesuruhjaya PAS Wilayah Persekutuan Ustaz Mohd Nor dan Peguam Zulkifli Nordin serta Peguam Shamsul Iskandar meminta juga orang ramai bersurai.

Kira-kira jam 4 petang, pasukan FRU mula keluar selepas berbincang dengan beberapa peguam di situ. Orang juga mula bersurai selepas itu.

Minggu lalu

Minggu lalu, kira-kira 2,000 penunjuk perasaan membuat bantahan di situ dari pelbagai kaum. Pemimpin PAS, PKR, DAP dan beberapa NGO menyertai mereka.

Minggu ini, Gabungan Protes Kenaikan Harga Minyak (Protes) menjangka lebih ramai yang akan turun membantah kerana bantahan kali ini hanya dibuat di KLCC dan Kuala Terengganu sahaja berbanding seluruh negara minggu lalu.

Tidak ada sebarang gangguan polis berlaku minggu lalu dan mereka dilihat menjalankan tugas secara profesional menjaga keamanan.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home