Scroll images by bigoo.ws

Thursday, March 09, 2006

Mahasiswa kutuk kezaliman Israel

KEMENANGAN Hamas pada 25 Januari lalu dalam pilihan raya di Palestin rupa-rupanya menyebabkan rejim Israel dan sekutunya, Amerika Syarikat (AS) tidak senang duduk malah bagai cacing kepanasan.
Bermula dengan ancaman membekukan bantuan kewangan kepada pihak berkuasa Palestin yang bakal dipimpin Hamas, kini mereka bertindak lebih kejam apabila menutup pintu sempadan utama ke Gaza di Karni yang menajadi laluan utama saluran bekalan makanan dan bekalan asas keperluan harian kepada penduduk Palestin di wilayah Gaza.Impaknya, penduduk malang wilayah berkenaan diancam kebuluran lantaran stok bekalan asas seperti minyak masak, gula dan tepung semakin merosot.
Situasi kemanusiaan penduduk di wilayah berkenaan turut dilaporkan semakin parah.Mahasiswa Islam mengutuk dan mengecam tindakan ganas dan tidak berperikemanusiaan rejim yang buta tuli ini.
Tidak ketinggalan rakan baiknya AS yang merangka strategi untuk menyukarkan fungsi Hamas sebagai kerajaan melalui gesaan kepada kerajaan asing supaya tidak mengadakan sebarang perbincangan dengan Hamas.
Sebelum ini, AS melalui Setiausaha Negara, Condoleeza Rice memujuk semua negara Arab supaya tidak menyalurkan bantuan kewangan kepada Hamas.Tindakan di luar batasan kemanusiaan tajaan rejim zalim ini sewajarnya menyedarkan kita akan kedudukan Islam dan saudara seaqidah kita jauh di Timur Tengah.
Sebagai Pengerusi OIC yang diberi kepercayaan menaungi seluruh negara Islam, Malaysia seharusnya pantas dan agresif dalam menangani isu ini.Malangnya hingga hari ini nampaknya OIC masih belum bersuara dan bertegas menyatakan pendiriannya. Justeru diharapkan isu ini dapat ditangani sebaiknya semua pihak yang terbabit.
MAHASISWA ISLAM,Universiti Malaya, Kuala Lumpur

0 Comments:

Post a Comment

<< Home