Scroll images by bigoo.ws

Friday, March 10, 2006

Bekas PM minta Abdullah berhenti?-Ulasan

Semasa era pemerintah Tun Dr M yang juga hebat dengan segala macam isme isme - ramai yang mahu PM yang telah bersemayam di takhta kuasa selama 22 tahun meletak jawatan, dengan harapan pengganti beliau akan dapat menghilangkan segala keburukan, kebobrokan yang ada. Terbukti setelah Pak Lah naik takhta - keadaan lebih buruk lagi especially pertambahan projek airmata rakyat seperti peruntukan tinggi mempromosikan songket dan batik yang tidak "value added" langsung kepada rakyat miskin. Siapa yang mahu pakai songket hari-hari?

Jelas bahawa bukan pemimpin (bukan orang) tetapi SISTEM. Jika SISTEM masih lagi berpegang kepada PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN sebagai STANDARD / PIAWAI, dan bukan Al-Quran dan Sunnah, selagi itulah kita akan menyaksikan kesempitan hidup menjadi agenda 'tetap dan berpencen'.

"Dan barangsiapa berpaling dari peringatan-Ku, maka sesungguhnya baginya penghidupan yang sempit, dan Kami akan menghimpunkannya pada hari Kiamat dalam keadaan buta" [Surah Thaaha 20:124]

Nabi Salallahu Alayhi Wasallam semasa mendirikan Negara Islam pertama di dunia iaitu di Madinah telah menunjukkan thariqah (jalan). Kenapa kita tidak explore apa yang telah Nabi dan yang diteruskan oleh Khulafa' Arrasyidin dan juga Khalifah-khalifah seterusnya dalam mentadbir negara tidak ditelusuri? Tidak halusi? Adakah kita hanya meneladani perbuatan Rasulullah hanya dalam bab makan minum, nikah lebih dari satu dan hal-hal yang bersifat individu? Tidak terfikirkah bahawa Rasulullah telah menunjukkan keperibadian sebagai pemimpin negara, bukan sekadar menyampaikan wahyu sahaja?

Semasa Rasulullah berdakwah di Mekah iaitu baginda berdiri di Bukit Safa memberitahu bahawa umat Islam akan menguasai Rom & Parsi - masyarakat yang mendengar kata-kata seorang yang bergelar Al-Amin all his life telah terpinga-pinga. Ketika itu pengikut baginda sangat sedikit (3 orang). Apa yang ingin saya tekankan disini ialah baginda telah memberi penekanan aspek politik (siyasah) disamping membetul dan memantapkan akidah masyarakat agar beriman kepada Allah. Bermakna, jika tanpa kekuasaan (politik) takkan mungkin ROm dan Parsi ada dalam genggaman umat Islam. Cara untuk mendapatkan kuasa politik itu juga telah ditunjukkan oleh baginda sehingga akhirnya Negara Islam pertama di dunia iaitu di Madinah berjaya ditegakkan.

Kalau Pak Lah step down tanpa SISTEM PEMERINTAHAN diubah kepada Islam - masalah takkan selesai. Pak Lah tak perlu step down pun malah akan dapat sokongan dan dokongan kalau beliau mahukan Islam sebagai asas pemerintahan dan rela tolak ketepi perlembagaan persekutuan hasil air tangan kafir British iaitu Lord Reid.

Persoalannya, sanggupkah Pak Lah dan UMNO mengetepikan perjuangan berasaskan assobiyahnya itu?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home