Scroll images by bigoo.ws

Wednesday, March 15, 2006

Bush semakin tidak popular

WASHINGTON: Kadar sokongan dan populariti Presiden Amerika Syarikat, George W Bush, Naib Presiden, Dick Cheney dan Setiausaha Pertahanan, Donald Rumsfeld, menurun di bawah 40 peratus, menurut satu keputusan tinjauan pendapat terbaru yang disiarkan semalam.
Tinjauan itu dilakukan oleh firma Harris Interactive pada 3 hingga 7 Mac lalu dan keputusannya disiarkan oleh akhbar The Wall Street Journal, di sini.
Berdasarkan tinjauan itu, kadar sokongan penduduk Amerika kepada Bush hanya 36 peratus berbanding 40 peratus pada bulan Februari dan 43 peratus pada Januari lalu.Sekali gus, kadar itu adalah yang kedua terendah bagi Bush. Kadar terendah untuk pemimpin Amerika itu adalah 34 peratus pada November 2005.
Kadar sokongan kepada Cheney pula masih tidak berubah iaitu 30 peratus sekalipun diberi publisiti negatif atas insiden tersilap tembak ketika memburu di Texas, bulan lalu.
Pada masa sama, kadar itu menunjukkan sokongan kepadanya kekal 30 peratus sejak November 2005 selain mengukuhkan anggapan bahawa sokongan kepada beliau adalah yang paling rendah di kalangan pegawai kanan pentadbiran Bush.Rumsfeld pula lebih baik daripada Cheney tetapi masih di bawah sokongan kepada Bush iaitu 35 peratus, satu peratus lebih tinggi berbanding November 2005.
Setiausaha Negara, Condoleezza Rice, paling tinggi sokongan dengan 51 peratus, turun satu mata berbanding November lalu.Selain itu, Timbalan Ketua Staf Rumah Putih, Karl Rove, juga semakin tidak popular apabila hanya menerima sokongan 28 peratus, kadar terendah untuknya.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home