Scroll images by bigoo.ws

Wednesday, March 15, 2006

Menteri tidak yakin sistem pendidikan negara, hantar anak ke luar negara

KUALA LUMPUR, 14 Mac (Hrkh) - Sesetengah pihak di negara ini didakwa seolah-olah tidak meyakini sistem pendidikan negara ini sehingga sanggup menghantar anak untuk menuntut di luar negara.

Dato' Kamaruddin Jaafar (PAS-Tumpat) mendakwa pemimpin negara ini, malah Menteri Pelajaran, Dato' Seri Hishamuddin Tun Hussien sendiri seolah-olah tidak yakin dengan sistem pendidikan sedia ada apabila menghantar anak sulungnya ke Australia setelah memperoleh 9 1A dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), yang diumumkan semalam.

"Rakyat kelihatan tidak yakin dengan sistem pendidikan hari ini, malah Menteri sendiri pun tak yakin hingga menghantar anaknya ke Australia, dan bukan dalam negara," dakwa beliau di Dewan Rakyat, pagi tadi.

Beliau berkata demikian ketika bangun mengemukakan soalan tambahan kepada Kementerian Pelajaran berhubung sistem pendidikan negara dalam sesi soal jawab.

Sehubungan itu, katanya sudah sampai masanya sistem pendidikan negara ini dikaji secara menyeluruh bagi memastikan ia menepati keperluan masyarakat serta berupaya berdepan dengan cabaran globalisasi.

Sementara itu, Timbalan Menteri Pelajaran, Dato' Hon Choon Kim (BN-Seremban) ketika menjawap pertanyaan itu, menafikan dakwaan Kamaruddin tentang kelemahan sistem pendidikan negara ini.

"Saya berharap Yang Berhormat tidak mempertikaikan tindakan itu, kerana ia tidak melibatkan soal mutu pendidikan negara ini. Sistem pendidikan di negara ini cukup baik untuk anak-anak kita," tegas beliau.

Beliau turut meminta Kamaruddin agar tidak mengaitkan tindakan Hishamuddin itu dengan alasan semua pihak di negara ini mempunyai hak untuk menghantar anak mereka ke mana-mana bagi mendapatkan pendidikan dan pengalaman.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home