Scroll images by bigoo.ws

Tuesday, March 14, 2006

UMNO stereotaip buat penerangan mengenai kenaikan harga minyak

Mutakhir ini, pihak UMNO melalui jentera kerajaannya melakukan pelbagai usaha untuk membuat sesi penerangan kepada rakyat tentang kenaikan harga minyak. Antara pengisian sampingan yang dilakukan oleh pihak UMNO adalah menyelar pembangkang yang dikatakan mengapi-apikan rakyat agar berdemonstrasi setiap kali selepas solat jumaat terutamanya di Kuala Lumpur.

Ketika pemimpin-pemimpin mereka bermati-matian menegakkan benang yang basah dengan menyabitkan faktor pasaran harga minyak dunia yang kian meningkat, pihak media sedunia seperti bloomberg dan AMEinfo pula sudah menyiarkan berita terperinci bahawa harga minyak dunia sudah kembali kepada nilai US dollar 60 setong.

Seandainya kita lihat laporan dari bloomberg pada 28 Februari 2006 (iaitu hari kerajaan Malaysia menaikkan harga minyak sebanyak 30 sen), semua pihak terutamanya Amerika Syarikat telah bertindak meningkatkan 'stockpiles' mereka bagi berhadapan kemungkinan serangan 'pengganas' terhadap perkapalan Arab Saudi. Ini berikutan kekacauan yang sedang berlaku pada masa itu di Kingdom's Abqaiq refining center.

Namun seperti pandangan yang diutarakan oleh penganalisa Mark Waggoner, Presiden Excel Futures Inc. di Huntington Beach, California,

"Saya menjangkakan kesemuanya, minyak, gas dan penyulingan akan berada pada tahap yang positif"

"Ia tidak menampakkan akan berlaku banyak masalah di Arab Saudi"

Natijahnya, harga minyak turun berikutan langkah Amerika Syarikat meningkatkan 'stockpiles' mereka. Harga Minyak mentah untuk penghantaran bulan April jatuh sebanyak 49 sen atau 0.8 peratus untuk ditutup pada US Dollar 60.51 setong selepas sejam ia diniagakan di New York Mercantile Exchange. Walaupun penganalisa menyatakan pandangan yang positif tentang isu di Arab Saudi, kerajaan Malaysia tetap mahu menaikkan harga minyak pada hari berkenaan.

Pada 8 Mac 2006 pula, negara-negara OPEC iaitu Organization of Petroleum Exporting Countries bertindak mahu mengekalkan pengeluaran minyak tertinggi hampir 2 dekad bagi mengimbangi segala kemungkinan ketidakseimbangan isu yang berlaku di Nigeria dan langkah Iran terhadap rancangan nuklearnya. Ini memastikan pasaran harga minyak dunia berada pada sekitar US Dollar 60 setong.

Hasil dari perjanjian itu, persetujuan telah dicapai untuk mengekalkan kouta pengeluaran pada 28 juta tong sehari. Ini berdasarkan kenyataan yang disuarakan oleh Menteri Minyak Arab Saudi, Ali al-Najmi kepada pemberita di Vienna.

Pada 9 Mac 2006, harga minyak terus didagangkan rendah sebagai suatu 'jawapan' terhadap langkah OPEC untuk mengekalkan pengeluaran minyak pada jumplah 28 juta setong sehari.
Seperti reaksi spontan yang disuarakan oleh penganalisa Mark Waggoner,

"OPEC adalah sesuatu yang penting, mereka akan terus mengepam(minyak) walau apapun yang berlaku"

Jadi bagi UMNO untuk menggunakan hujah kenaikan harga minyak dunia sebagai senjata utama untuk menaikkan harga minyak di Malaysia sudah tidak berasas lagi.Seharusnya pihak kerajaan Malaysia menurunkan kembali harga minyak pada tahap munasabah memandangkan tiada asbab lagi mereka harus mengekalkan harga minyak pada kedudukan sekarang.

Nampaknya Zainuddin Maidin,Shafie Apdal, Datuk Mustapha Mohammad serta anggota pemimipin UMNO yang lain terpaksa memburuk-burukkan usaha pembangkang serta NGO lain yang bertindak melakukan demonstrasi setiap kali solat jumaat. Ini terbukti melalui ulasan mereka di Utusan Malaysia hari ini yang menyifatkan pembangkang mengambil kesempatan ke atas isu kenaikan harga minyak.

Ternyata pihak UMNO sudah kehabisan hujah untuk mepertahankan tindakan Pak Lah menaikkan harga minyak di Malaysia. Manakala pihak Barisan Alternatif serta NGO yang lain meneruskan usaha murni untuk menerangkan kepada rakyat apa sebenarnya yang berlaku. Sesungguhnya rakyat bukan lagi bodoh!

Maka seharusnya kita "Protes Sampai Turun".

0 Comments:

Post a Comment

<< Home