Scroll images by bigoo.ws

Monday, March 13, 2006

Jadikan Malaysia negara demokrasi terbaik di rantau ini

TEMERLOH, 11 Mac (Hrkh) - Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) disarankan memikir dan mencadangkan kaedah untuk membolehkan proses pilihan raya di negara ini berjalan mengikut lunas demokrasi sebenar dan terbaik dari berfikir soal menyelesaikan persolaan remeh temeh seperti poster dan seumpamanya.
SPR tidak perlulah memperkenalkan pelbagai cadangan baru sebaliknya menumpukan usaha untuk mempertingkatkan sistem demokrasi sedia ada ketahap lebih baik dan diiktiraf sebagai negara demokrasi terbaik di rantau Asia Tenggara mengatasi Indonesia, Filipina dan Thailand sekurang-kurangnya.
Jabatan Pilihanraya PAS Pahang (Japen) sependapat dengan pimpinan PAS Pusat berhubung cadangan Suruhanjaya Pilihan raya (SPR) melarang penggunaan poster dalam pilihan raya akan datang, dengan menganggap cadangan tersebut perlu diberi pertimbangan yang adil kerana dihuatiri akan memberi kesan negatif terhadap sistem demokrasi.
Setiausaha Japen, Zulkifli Mohd Tan berkata, secara peribadi beliau berpendapat larangan tersebut (penggunaan poster dalam pilihan raya) memang mempunyai kebaikan dimana ia akan dapat menjimatkan kos kerana semua parti politik yang bertanding dalam pilihan raya tidak perlu lagi menyediakan peruntukan besar untuk mencetak poster dan membayar deposit poster kepada pihak berkuasa tempatan (PBT).
"Keuntungan mungkin dari segi boleh menjimatkan kos poster dan deposit kepada PBT," ujarnya.
Tetapi tambah beliau, dari sudut lain, larangan tersebut akan memberikan kesan negatif lebih besar kepada parti pembangkang yang tidak mempunyai media cetak dan eletronik, ia akan menyukarkan parti politik pembangkang memperkenalkan calon mereka kepada pengundi.
Ini kerana semua media cetak dan eletronik dinegara ini adalah hakikatnya adalah sebahagian daripada jentera pilihan raya Barisan Nasional (BN) walaupun mereka kelihatan seolah-olah bebas.
"Larangan itu sudah pasti menyukarkan parti-parti pembangkang untuk memperkenalkan calon mereka kepada pengundi tetapi bagi BN, ia tidak akan memberi kesan kepada mereka kerana mereka menguasai semua media sama ada eletronik ataupun cetak," katanya. Justeru itu, kata beliau cadangan SPR itu tidak sesuai dilaksanakan di negara dunia ketiga seperti Malaysia yang mengamalkan dasar tertentu terhadap media berbanding negara maju yang mengamalkan sistem lebih terbuka malah parti politik mempunyai media sendiri.
"Di sini kerajaan yang dikuasai BN mempunyai kecenderungan mengawal penguasaan media, malah media sedia ada (TV3, NTV7, TV8 Cannel 9) dikuasai sepenuhnya oleh proksi BN. Maka tidak hairanlah media terbabit sering membelakangi etika kewartawanan dalam laporanya semata-mata untuk menutup sumber berita daripada parti bukan komponen BN, bagi mereka hanya pemimpin BN sahaja yang mempunyai atau diberi tempat tempat didalam media," katanya.
Ini, kata Zulkifli jelas dilihat daripada cara laporan media terhadap kerajaan Kelantan, apabila media melaporkan mengenai negeri itu semua komen, ulasan positif semuanya dibuat oleh pemimpin BN walaupun mereka adalah pembangkang dinegeri itu, komen daripada pemimpin kerajaan negeri hampir tidak ada jika ada ia mestilah bersifat memberi keuntungan kepada BN.
"Apa yang ingin diharapkan daripada cadangan SPR itu," kata beliau. Sementera itu Setiasuaha Dewan Pemuda PAS Pahang, Hasanuddin Salim berkata jika cadangan itu dilaksanakan dikhuatiri larangan itu hanya akan melibatkan parti pembangkang sahaja. Ini kerana bagi parti memerintah (BN) mereka boleh menggunakan kedudukan dalam kerajaan untuk menyebarkan poster dan gambar mereka.
Katanya dalam keadaan sekarang pun gambar pemimpin BN telah pun diletakkan di merata tempat, apatah lagi apabila musim pilihan raya keadaanya akan bertambah lagi

0 Comments:

Post a Comment

<< Home