Scroll images by bigoo.ws

Monday, March 06, 2006

Protes terbaru anti-AS di Jakarta


JAKARTA: Beribu-ribu penduduk Islam mengadakan perhimpunan secara aman di hadapan kedutaan Amerika Syarikat di Jakarta, semalam, menuntut tentera negara itu berundur dari Iraq dan Afghanistan sambil menyifatkan Presiden George W Bush sebagai syaitan.

Penunjuk perasaan yang kebanyakannya adalah wanita dari pertubuhan Hizbut Tahrir yang menganjurkan perhimpunan itu berkumpul di hadapan bangunan kedutaan yang dikelilingi tembok konkrit dan kawat berduri.

Kira-kira 2,000 anggota polis dikerah bersama dua trak penyembur air bagi menghadapi sebarang kemungkinan sekiranya keadaan bertugas menjadi ganas.

Penunjuk perasaan terbabit melaungkan kata-kata, "U.S.A keluar dari Iraq" dan "Bush adalah pengganas".

Sentimen anti Amerika di Indonesia, negara yang mempunyai penduduk Islam paling ramai di dunnia meningkat selepas serangan terhadap Afghanistan dan Iraq dan kemarahan menjadi-jadi berikutan penyiaran kartun menghina Nabi Muhammad yang disiarkan oleh kebanyakan akhbar Eropah.

Beratus-ratus pertubuhan Islam bulan lalu melakukan bantahan serta turut melontar kedutaan Amerika Syarikat dengan kayu dan batu.

Jurucakap kedutaan Amerika, Max Kwak berterima kasih terhadap polis Indonesia kerana membantu mengekalkan keamanan dan berkata beliau menghormati hak rakyat Indonesia untuk mendapatkan kebebasan bersuara dan mengadakan perhimpunan.

Penunjuk perasaan terbabit turut membawa sepanduk yang mengutuk syarikat perlombongan Amerika Syarikat dan Israel, Freeport-McMoRan Copper & Gold Inc yang menyebabkan bencana alam sekitar di tapak perlombongan Grasberg di wilayah Papua.

Minggu lalu, kedutaan Amerika Syarikat mengeluarkan amaran kepada semua rakyat Amerika supaya tidak terlalu menonjol diri mereka serta mengambil langkah berhati-hati terhadap kemungkinan sebarang demonstrasi.

Indonesia adalah negara Islam yang juga mempunyai penduduk minoriti beragama Kristian, Hindu dan Buddha
GAMBAR YANG ADA, ADALAH SEBAGAI HIASAN

0 Comments:

Post a Comment

<< Home