Scroll images by bigoo.ws

Wednesday, March 22, 2006

Tentera AS bunuh 15 orang awam

BAGHDAD: Laporan terbaru kekejaman tentera Amerika Syarikat (AS) terbongkar lagi semalam yang membabitkan tindakan askar Marinnya menceroboh dua rumah di Iraq dan menembak mati 15 anggota keluarga, termasuk budak perempuan berusia tiga tahun.

AS sebaliknya mendakwa ia serangan balas ke atas serang hendap yang menyebabkan 15 orang awam, lapan penentang dan seorang askar Marin mati dalam kejadian berbalas tembakan – dakwaan yang dinafikan sekeras-kerasnya penduduk.Kekejaman tentera AS itu dimaklumkan sendiri penduduk yang menyifatkannya ‘pembunuhan beramai-ramai’ kepada agensi berita, Associated Press (AP).
Kejadian pada 19 November, di Haditha, 220 kilometer ke timur laut Baghdad, tahun lalu itu dikatakan tenggelam tanpa liputan meluas.Bagaimanapun ia dibangkitkan akhir minggu lalu selepas tentera penceroboh mengakui sedang menyiasat kemungkinan salah laku anggota Marin berkenaan.Dakwaan kekejaman askar Marin itu kali pertama dilaporkan majalah Time yang mendakwa memperoleh satu rakaman video dua bulan lalu.
Rakaman itu dibuat seorang pelajar kewartawanan Haditha di dalam rumah mangsa serta masjid. – APSatu kenyataan akhbar yang menyusuli laporan kejadian dalam edisi terbaru Time kelmarin, menyamai apa yang dimaklumkan penduduk kepada AP.
Ketika mengimbau kejadian ngeri itu, Khaled Ahmed Rsayef yang adik dan enam anggota keluarganya dibunuh berkata, satu letupan bom berlaku kira-kira jam 7.15 pagi di penempatan al-Subhani yang merosakkan sebuah kenderaan Humvee.Mereka menyifatkan, kejadian berbalas tembakan itu berlaku selepas bom yang diletupkan tentera AS sendiri.
“Tentera AS mengepung kawasan itu sejurus selepas kejadian dan menyerbu dua rumah dengan menembak bertubi-tubi semua penghuninya. Perkataan paling layak bagi kekejaman itu adalah pembunuhan beramai-ramai.”Rsayef dan seorang lagi penduduk yang juga bekas anggota majlis bandar itu, Imad Jawad Hamza berkata, rumah pertama yang diserbu adalah milik Abdul-Hamid Hassan Ali yang kebetulan berada paling hampir dengan tempat kejadian.
Ali, 76, yang sebelah kakinya dipotong kerana masalah kencing manis, mati serta-merta selepas ditembak pada perut dan dada. Isterinya, Khamisa, 66, ditembak di belakang manakala anaknya, Jahid, 43, pada kepala dan dada.
Seorang lagi anak mereka, Walid, 37, rentung terbakar selepas bom tangan dilontar ke dalam biliknya manakala adiknya, Rashid, 28, mati ditembak pada kepala dan dada. Mereka yang mati termasuk isteri Walid, Asma juga ditembak di kepala dan anak mereka, Abdullah cuma berusia 4 tahun ditembak pada dada, kata Rsayef dan Hamza.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home