Scroll images by bigoo.ws

Monday, February 27, 2006

RMK9 dijangka lebih gelap jika rasuah terus berleluasa

KANGAR, 27 Feb (Hrkh) - Rancangan Malaysia Ke-9 (RMK9) dijangka lebih gelap berbanding Rancangan Malaysia Ke-8 (RMK8) sekiranya rasuah terus berleluasa di negara ini.

Naib Presiden PAS, Mohamad Sabu berkata demikian ketika diminta mengulas tentang pertemuan Perdana Menteri (PM), Abdullah Ahmad Badawi dengan bekas PM, Dr Mahathir Mohamad yang membincangkan isu ekonomi khususnya RMK9.

Baginya, pertemuan itu menunjukkan Pak Lah sendiri masih lagi dibayangi pengaruh Mahathir dalam pendtadbiran negara pada masa ini.Mohamad ditemui selepas merasmikan Sambutan 30 tahun PAS Kawasan Kangar di sini Jumaat lalu.

Menurutnya, angan-angan Pak Lah yang mahu membasmi rasuah adalah bohong kerana beliau terus mengekalkan menteri seperti Rafidah Aziz dan Samy Vellu dalam rombakan kabinet baru-baru ini.
"Tambahan pula beliau melantik menteri yang terkenal terlibat dengan perjudian seperti Tengku Adnan. Mantan PM, Dr Mahathir Mohamad sendiri tentu kecewa bila Rafidah dilantik kerana isu Permit Import (AP) yangmasih belum selesai," katanya.

Beliau yang juga Pesuruhjaya PAS Pulau Pinang melihat cara Pak Lah mahu memerangi rasuah secara moral dan bukannya melalui undang-undang adalah satu omongan kosong.

"Sepatutnya tindakan yang perlu diambil ialah memberhentikan menteri yang rasuah dan kaya secara mendadak contohnya, tetapi dia tidak berani ambil tindakan sedemikian walaupun ternyata sudah ada"green light" seperti dalam kes Rafidah," tambahya.

Selain itu, Mohamad melihat RMK9 akan berakhir sama seperti RMK8 seperti di zaman Dr Mahathir bilamana hak-hak bumiputera hanya berkumpul di kalangan individu tertentu sahaja.

"Dulunya ada Halim Saad dan Daim tetapi sekarang menantunya Khairi Jamaluddin dan Kalimullah Hassan pula," katanya.

Malahan menurut Mohamad ianya akan mungkin jadi lebih teruk dan lebih bahaya bila di zaman Pak Lah ada individu seperti Khairi dan Kalimullah yang memainkan peranan menjual aset-aset negara kepada peganganasing".

"Zaman Mahathir dulu lebih baik kerana dia dapat melahirkan ramai jutawan tempatan sama ada Melayu atau bukan Melayu seperti Ananda Krishnan, Halim Saad dan Vincent Tan," katanya.

Tambah beliau, Pak Lah nampak seperti tidak ada jalan untuk menyekat pengaruh orang-orang seperti Khairi dan Kalimullah dan peranan yang dimainkan oleh mereka itu akan memberikan kesan kepada RMK9kelak.

"Saya jangka RMK9 kelak akan lebih gelap berbanding RMK8," katanya ringkas

0 Comments:

Post a Comment

<< Home