Scroll images by bigoo.ws

Monday, March 27, 2006

Askar AS mengamuk di kota Balad, Haditha

BAGHDAD: Tentera Marin Amerika Syarikat berdepan dua dakwaan terbaru membunuh penduduk awam Iraq, termasuk wanita dan kanak-kanak selain membiarkan seorang mangsa mati akibat banyak kehilangan darah, meskipun dirayu berjam-jam supaya diselamatkan.

Dua akhbar Britain melaporkan semalam, anggota Marin terbabit membuat tuduhan palsu dengan mendakwa kesemua mangsa sebagai anggota pejuang musuh.

Dakwaan terbaru itu membabitkan dua kejadian aitu pembunuhan 11 orang di Balad, 80 kilometer ke utara Baghdad pada 15 Mac lalu serta 8 yang lain di Haditha, barat Iraq yang berlaku November lalu.

Di Balad, polis Iraq berkata, 11 mayat dikeluarkan daripada timbunan rumah yang dimusnahkan tentera AS itu.

"Ini termasuk mayat empat wanita dan lima kanak-kanak berusia enam bulan sehingga 5 tahun. Tentera AS sebelum ini mengumpulkan 11 anggota keluarga terbabit dalam sebuah bilik dan menembak mati mereka begitu saja," kata satu laporan polis yang diperoleh wartawan akhbar Knight Ridder.

Sebuah helikopter tentera AS mendarat dekat rumah Issa Harat Khalaf.
Biarpun penduduk Abu Sifa biasa dengan bunyi bising pesawat AS, kali ini mereka hairan pendaratan helikopter pada waktu malam.

Tentera terbabit kemudiannya menyerbu dari rumah ke rumah atas alasan mencari anggota kumpulan penentang. Khalaf yang bertugas sebagai pengawal keselamatan yang mengawasi saluran paip minyak, melihat sendiri bagaimana askar AS itu menyerbu rumah adiknya, Fayez.

Mereka kemudiannya melepaskan tembakan membabi buta disusuli teriakan wanita dan kanak-kanak.

"Mereka menembak bertalu-talu. Selepas itu askar terbabit dengan selamba pergi dari sini," kata Khalaf, minggu lalu.

Berita pembunuhan kejam askar AS di perkampungan Abu Sifa di Balad pada 15 Mac lalu dibuat Ahad lalu - serentak dengan laporan majalah Time mengenai siasatan 10 minggu ke atas dakwaan pembunuhan 15 penduduk Haditha.

Pegawai tentera Amerika mengakui 15 orang awam Iraq itu dibunuh askar Marinnya, bercanggah dengan dakwaan tentera terbabit bahawa mangsa maut akibat bom kumpulan penentang. Malah, satu-satunya askar AS yang maut adalah Lans Koperal Miguel Terrazas.

"Terbukti, semua mangsa mati dibunuh tentera Marin yang mengamuk dan bukannya serangan balas seperti didakwa sebelum ini. Kejadian itu adalah bukti jelas pembunuhan warga awam Iraq oleh askar AS," kata akhbar berkenaan.

Empat daripada lapan lelaki itu adalah pelajar yang dalam perjalanan ke kolej. Kesalahan mereka adalah melintasi konvoi askar Marin selepas tiba-tiba satu letupan berlaku.

Kenyataan askar Marin itu menuduh pelajar itu lari apabila diminta keluar daripada kereta. "Akibatnya, mereka semua ditembak. Askar Marin itu kemudiannya mendakwa ketika itulah mereka menjadi sasaran serangan dari rumah berdekatan," kata kenyataan tentera AS.

Dua kejadian di Balad dan Haditha itu kini disiasat pihak berkuasa AS. Namun, kejadian itu mencetuskan kebimbangan di kalangan aktivis hak asasi manusia yang komander tentera Pentagon gagal menangani pencabulan kuasa askarnya ke atas penduduk awam Iraq.

Pihak Pentagon sendiri mendakwa menyiasat sekurang-kurangnya 600 kes penderaan askar AS yang berkhidmat di Iraq dan Afghanistan. Daripada itu, 230 askar dikenakan tindakan disiplin.

Kajian tiga kumpulan hak asasi manusia di New York yang bakal diumumkan bulan depan, mendakwa kebanyakan askar terbabit dikenakan hukuman ringan seperti dipotong gaji, turun pangkat atau diberi tugasan tambahan.

Hanya segelintir daripada 76 kes yang dikemukakan ke Mahkamah Tentera menyaksikan hukuman setimpal iaitu dihukum penjara lebih setahun, membabitkan kes di Abu Ghraib.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home