Scroll images by bigoo.ws

Thursday, March 23, 2006

Pilihan raya umum ke-12 dijangka lebih awal

PENGKALAN CHEPA, 22 Mac (Hrkh) - Memandangkan sokongan rakyat terhadap kepemimpinan Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi semakin mengecil sekarang, kemungkinan pilihan raya umum ke-12 diadakan lebih awal iaitu tahun 2007.

Timbalan Pesuruhjaya PAS Kelantan, Ustaz Mohd Amar Abdullah berkata, berdasarkan beberapa perkembangan yang berlaku sekarang, senario perubahan politik dan isu harga minyak menyebabkan Perdana Menteri perlukan mandat baru dengan segera.

"Untuk itu, kita hendaklah bersiap sedia menghadapi perkembangan itu bermula sekarang," ujarnya pada satu program di Perdana Resort, baru-baru ini. Menurutnya juga, rakyat mulai sedar mereka tertipu pada pilihan raya umum lalu sehingga memberi mandat besar kepada Barisan Nasional.

Sementara itu, Timbalan Menteri Besar, Dato' Ahmad Yakob mengingatkan rakyat di negeri ini tidak termakan fitnah musuh yang sentiasa berusaha melemahkan pentadbiran kerajaan negeri. Katanya, dengan majoriti kerajaan negeri yang hanya satu kerusi, pihak musuh sedaya mungkin mencari kelemahan di samping merancang untuk merampas pentadbiran kerajaan.

"Kerajaan negeri sekarang masih utuh dan dakwaan yang mengatakan kita sudah tidak boleh berbuat apa-apa hanya fitnah semata-mata. Kita percaya sokongan rakyat masih kuat," ujarnya.

Katanya juga, bagi mengatasi kekeliruan itu pemimpin setiap peringkat perlu menggerakkan usaha penerangan untuk menjelaskan perkara sebenar kepada rakyat. Beliau yang juga Timbalan Pesuruhjaya PAS Kelantan memberitahu sokongan rakyat terutamanya golongan muda terhadap kerajaan negeri semakin meningkat sekarang dan ia dibuktikan pada pilihan raya kecil Pengkalan Pasir akhir tahun lalu.

Sementara itu, dalam perkembangan lain, seminar keluarga penyayang akan diadakan di sini tidak lama lagi bagi mengukuhkan institusi kekeluargaan. Adun Tanjung Mas, Rohani Ibrahim berkata program berkenaan akan dikhususkan kepada golongan bapa yang turut memainkan peranan penting dalam membentuk keluarga bahagia.

"Kebanyakan golongan suami atau bapa sekarang hanya menyerahkan tanggungjawab mendidik anak-anak hanya kepada ibu semata-mata," ujarnya.

Seorang Peguam Syarie, Wan Azimin Wan Adnan turut bersetuju supaya suami mengambil berat terhadap keluarga masing-masing biar pun sibuk dengan tugas seharian. Oleh itu beliau berharap, mana-mana pihak sama ada badan-badan bukan kerajaan, kerajaan negeri atau Persekutuan menganjurkan program khusus untuk suami ke arah membentuk keluarga bahagia.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home