Scroll images by bigoo.ws

Thursday, March 23, 2006

Iraq: Bush lepas tanga

WASHINGTON: Presiden Amerika Syarikat, George W Bush, menyerahkan kepada penggantinya untuk menangani isu pengunduran askar dari Iraq yang ketika ini semakin bergolak sekalipun menolak perang saudara sudah meletus dan percaya tentera Amerika akan terus berada di negara Teluk itu untuk tiga tahun lagi.

Ditanya bilakah tentera Amerika akan berundur sepenuhnya dari Iraq, Bush dalam sidang akhbar di Rumah Putih, berkata: "Itu akan diputuskan oleh Presiden (Amerika) seterusnya termasuk kerajaan Iraq pada masa depan."

Bush yang semakin dikritik berhubung cara pentadbirannya menangani konflik Iraq, perlu meletak jawatan pada Januari 2009 apabila mandat pemerintahannya tamat.

Washington sehingga ini enggan menyatakan jadual pengunduran askar Amerika dari Iraq sekalipun ada pegawai mengatakan pengunduran besar akan diadakan lewat tahun ini.

Pemimpin kanan Iraq termasuk seorang duta Amerika baru-baru ini memberi amaran perang saudara hampir meletus di Iraq dan 133,000 askar Amerika yang bersenjata berat dianggap perlu bagi menyekat keganasan berleluasa.

Pegawai Rumah Putih pula menjelaskan selepas penjelasan Bush bahawa beberapa jeneral Amerika di Iraq sudah meramalkan ramai askar akan diundurkan lewat tahun ini hingga 2007.

Bagaimanapun, kata-kata Bush menunjukkan sikapnya yang lepas tangan ketika semakin banyak bukti menunjukkan keadaan di Iraq makin teruk.

"Saya yakin kita akan berjaya. Jika tidak, saya akan tarik mereka keluar. Saya optimis kita akan berjaya. Jika tidak, saya akan bawa mereka pulang.

Sehingga kelmarin, kira-kira 2,139 askar Amerika dicatat sebagai korban dalam konflik di Negara Teluk itu.

Ketika Bush menyuarakan pandangannya, pendudduk Iraq membuat aduan baru mengenai dakwaan askar penjajah itu membunuh beramai-ramai orang awam.
Iniikuti pengumuman tentera bahawa siasatan pusingan kedua akan diadakan berhubung dakwaan terbaru tentera Amerika menembak mati wanita dan kanak-kanak dalam rumah mereka.

Selain itu, kira-kira 100 penyerang melakukan serbuan terhadap dua bangunan polis di Miqdadiya, timur Baghdad, menyebabkan 10 orang maut.

Sekalipun demikian, Bush masih mengatakan bahawa tiada perang saudara meletus di Iraq sekalipun banyak keganasan berlaku sejak askar Amerika menawan Iraq tiga tahun lalu.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home