Scroll images by bigoo.ws

Friday, March 24, 2006

Singapura mampu beri RM6 bil tunai untuk rakyatnya, mengapa tidak Malaysia.

Jika sebuah negara bukan pengeluar minyak seperti Singapura boleh memberi RM6 bilion tunai kepada seluruh warga Singapura, terutama yang miskin, mengapa kerajaan Malaysia tidak boleh berbuat demikian sedangkan Petronas mendapat keuntungan hampir RM500 bilion sejak ia dibentuk pada 1971? Hal tersebut diberitahu oleh Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng.
Guan Eng memetik 5 contoh di mana sikap tidak bertanggungjawab masih berlaku walaupun kerajaan berjanji ia bertanggungjawab mengurus kewangan negara, melaksanakan perbelanjaan berhemah dan urustadbir yang baik.
Pertamanya, kegagalan kerajaan menangani pegawai-pegawai yang rasuah yang telah mendapat keuntungan daripada subsidi diesel. Para nelayan mendapat subsidi diesel dan ia meningkat dari 326 juta liter pada tahun 2002 kepada 1.2 bilion liter tahun 2005 tetapi jumlah ikan yang ditangkap sebenarnya menurun iaitu 1.29 juta metrik tan pada 2002 kepada 1.2 juta metrik tan pada 2005
Jelasnya, ada seseorang yang telah menjadi kaya-raya dengan menjual diesel subsidi secara haram kepada bukan nelayan.Suspek yang paling disyaki ialah pegawai-pegawai daripada Kementerian yang berkaitan yang telah meluluskan bekalan diesel yang meningkat hampir 900 juta liter daripada 326 juta liter klepada 1.2 juta liter.
Pada beza purata sebanyak 30 sen daripada harga pasaran, negara telah kehilangan hampir RM300 juta kepada mereka yang di kementerian yang berkaitan, yang telah salahguna subsidi diesel.
Mengapa tiada tindakan diambil terhadap pegawai penguatkuasa yang membenarkan jumlah diesel yang dibekalkan untuk naik sehingga 3 kali ganda tetapi jumlah ikan yang ditangkap menurun? Ternyata kerajaan kini keliru antara polisi dan perlaksanaan mengakibatkan rakyat Malaysia dihukum dengan harga minyak yang tinggi kerana gagal penguatkuasaan.
Keduanya, kerajaan menyuruh rakyat mengubah cara hidup tetapi enggan mengamalkan apa yang ia cakap. Kerajaan perlu menunjukkan kepimpinan melalui teladan dengan mengarahkan semua menteri dan pegawai tinggi kerajaan menggunakan pengangkutan awam dan mengurangkan perbelanjaan serta hidup secara sederhana.
Gagal berbuat demikian hanya membuktikan persepsi bahawa beban kenaikan harga minyak hanya dipikul oleh mereka yang miskin dan pekerja-pekerja berpendapatan rendah.
Ketiga, kerajaan berbohong apabila ia membandingkan harga minyak dengan negara-negara seperti Singapura, Thailand dan Indonesia yang terpaksa membayar lebih tinggi untuk minyak. Perbandingan hanya wajar dibuat dengan negara-negara pengeksport, jika begitu, Malaysia merupakan negara antara yang tertinggi harga minyaknya.
Keempat, jika minyak dijangka akan kering pada 2010, terdapat desakan untuk harga minyak turun pada harga pasaran RM2.46 seliter supaya rakyat bersedia menghadapi hari dimana minyak akan diimport.
Menghapuskan subsidi akan mengurangkan kerugian disebabkan penyeludupan minyak kita yang lebih murah di luar negara dan memaksa ekonomi lebih berdaya saing dan pekerja Malaysia lebih produktif.
Namun, menghapuskan subsidi akan memberi kesan sosial ke atas golongan miskin. Bagi meringankan kos hidup yang tinggi yang sedang dihadapi oleh rakyat, terutama kumpulan berpendapatan rendah, keuntungan besar Petronas RM35.5 bilion patut dikongsi oleh rakyat Malaysia.
Keuntungan sekurang-kurang RM35.5 bilion bagi tahun kewangan 2004-2005 akan membolehkan setiap warga mendapat RM1,500 setahun. Daripada diberikan kepada setiap warga, hanya berikan kepada yang memerlukan sahaja.
Jika Singapura sebuah negara yang bukan pengeksport minyak boleh memberi RM6 bilion tunai kepada semua pekerja miskin dan rakyat kelas bawahnya dalam bajet 2006 yang baru diumumkan pada 17 Februari 2006, mengapa tidak boleh rakyat Malaysia mendapat manfaat daripada keuntungan jualan minyak negara, cabar Guan Eng.
Kelima, adakah rakyat akan benar-benar mendapat manfaat dalam sistem pengangkutan atau projek pembangunan daripada RM4.4 bilion penjimatan akibat daripada kenaikan 30 sen. Apabila minyak naik daripada RM1.37 kepada RM1.92 seliter bagi petrol dan RM0.78 kepada RM1.58 seliter diesel sejak Mei 2004, berbilion ringgit telah dijimatkan dalam subsidi minyak. Namun, rakyat tidak melihat apa-apa manfaat daripada projek-projek pembangunan atau pengangkiutan awam yang bertambah baik.
Rakyat mahu lihat manfaat terus daripada sumber minyak yang ada, bukan dikebas oleh kronisme dan korupsi. Sungguh memalukan apabila sebuah negara seperti Singapura mengagihkan tunai kepada rakyat miskinnya tetapi bukan sebuah negara pengeksport minyak seperti Malaysia.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home