Scroll images by bigoo.ws

Friday, March 24, 2006

Syarikat kedua bangunkan Ladang Rakyat

KOTA BHARU, 22 Mac - Biar pun dipertikaikan kesemua wakil rakyat Umno pada persidangan DUN lalu, namun projek Ladang Rakyat yang dilaksanakan bagi membantu penduduk miskin melalui agihan saham semakin menjadi realitinya.

Kelmarin satu lagi perjanjian membangunkan Ladang Rakyat iaitu di Mukim Kandek, Dabong melibatkan kawasan kawasan seluas 2,963 ekar ditandatangani dengan syarikat Ladang Ternakan Maju Sdn Bhd.

Kerajaan negeri diwakili Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK). Menteri Besar, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat menandatangani bagi pihak PMBK, manakala Syarikat Ladang Ternakan Maju oleh pengarahnya, Rahmat Ibrahim dan Amnah Ibrahim.

Ladang terbabit akan dimajukan dengan tanaman kelapa sawit. Hasil keuntungan ladang akan memberi manfaat kepada hampir seramai 4,500 peserta Ladang Rakyat yang dipilih di kalangan penduduk miskin.

Syarikat berkenaan juga membayar sebanyak RM619,888 bagi tahun pertama hingga lima, manakala tahun ke enam dan seterusnya bayaran meningkat sebanyak RM800,000 kepada pengurusan Ladang Rakyat sebelum diagih setiap peserta.
Baru-baru ini, anak syarikat kepada Perbadanan Kemajuan Iktisad Negeri Kelantan, Ladang Terah Sdn Bhd juga menandatangani perjanjian bagi memajukan projek Ladang Rakyat di Jeli.

Difahamkan pembayaran pertama kepada peserta akan dibuat pada Jun tahun ini, di mana setiap peserta akan menerima antara RM200 dan RM300 setiap bulan. Pembayaran itu akan dimasuk ke dalam akaun peserta.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home