Scroll images by bigoo.ws

Friday, March 24, 2006

Inilah sikap Islam Pemimpin UMNO

Kementerian Pelajaran akan menyiasat aduan seorang wakil rakyat bahawa anaknya telah menjadi mangsa diskriminasi kerana enggan memakai tudung. Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Noh Omar berkata, beliau akan menyiasat dakwaan yang dibuat oleh Ahli Parlimen Barisan Nasional bagi kawasan Indera Mahkota Pahang, Datuk Wan Adnan Wan Mamat.
Wan Adnan sebelum itu memberitahu Dewan Rakyat bahawa anaknya yang menuntut di Sekolah Kebangsaan Methodist di Kuantan, telah menjadi mangsa diskriminasi kerana enggan memakai tudung.
Ketika menjawab soalan Wan Adnan, Timbalan Menteri Pelajaran itu berkata, pihak sekolah tidak boleh memaksa mana-mana pelajarnya memakai tudung. "Tudung bukan merupakan uniform yang wajib. Kita galakkan pelajar Islam memakai tudung tetapi tidak ada sesiapa boleh paksa pelajar pakai tudung," katanya.
Pasang CCTV
Sementara itu, menurut laporan Bernama, ketika menjawab soalan Donal Peter Mojuntin (BN-Penampang), Noh berkata, syarikat keselamatan yang mengawal sekolah yang dikenalpasti bermasalah atau berisiko tinggi, telah diarahkan memasang kamera litar tertutup (CCTV). Katanya, CCTV itu perlu dipasang di tempat yang sering diceroboh, termasuk makmal komputer, pejabat sekolah dan asrama pelajar perempuan.
"Kita berharap arahan ini akan membantu pengawal keselamatan mengawal kawasan berisiko tinggi," katanya, sambil menambah sambutan syarikat keselamatan terhadap arahan itu belum memuaskan, mungkin disebabkan kos pemasangan CCTV yang tinggi. Dalam pada itu, Noh berkata kementeriannya dengan kerjasama Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK), akan memperbanyakkan lagi ujian air kencing ke atas pelajar sekolah bagi membendung gejala pelajar menagih dadah.
Ditanya mengenai masalah penagihan dadah di kalangan pelajar yang dikatakan meningkat, katanya, pihak sekolah hanya boleh bertindak terhadap apa yang berlaku di sekolah sahaja. "Apa yang berlaku di luar sekolah, pihak sekolah tidak dapat berbuat apa-apa. Tetapi jika pelajar membeli dadah dan membawanya ke sekolah, kita akan berusaha untuk menanganinya dengan mengadakan ujian air kencing," kata Noh.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home