Scroll images by bigoo.ws

Monday, March 27, 2006

Israel mahu putuskan hubungan dengan Palestin

BAITULMAQDIS 26 Mac - Tentera Israel akan memutuskan segala ikatan dengan pihak berkuasa Palestin biarpun di peringkat tempatan.

''Sebaik sahaja kerajaan Hamas mengangkat sumpah, kita tidak akan membenarkan sesiapa bercakap bagi pihak Palestin,'' kata jurucakap penyelaras pejabat kerajaan daerah di Tebing Barat, Shlomo Dror hari ini.

''Kami tidak akan berunding dengan Hamas dan akan mencari pendekatan berbeza untuk bekerjasama dengan Palestin melalui pertubuhan antarabangsa dan para pegawai Fatah,'' katanya.

Kenyataan tersebut dibuat berhubung tindakan pegawai perhubungan Israel di Tebing Barat yang akan menghentikan perjanjian dengan pihak berkuasa Palestin selepas Kabinet Hamas mengambil alih tugas yang menumpukan terhadap pertubuhan antarabangsa dan rakyat biasa Palestin.

Semenjak Hamas memenangi pilihan raya Palestin pada 25 Januari lalu, ketua-ketua Israel menyatakan bahawa mereka akan memutuskan semua hubungan dengan kerajaan Palestin sekiranya tidak mengiktiraf hak Israel untuk melepaskan segala keganasan.

Bagaimanapun, para pegawai Hamas yang dijangka bertugas minggu ini enggan mengendahkan tuntutan tersebut.

Bulan lalu, Pemangku Perdana Menteri Israel, Ehud Olmert mengumumkan bahawa Israel akan menghentikan penghantaran cukai yang dipungutnya bagi pihak Palestin sebanyak AS$50 juta (RM184.7 juta) sebulan.

Kata Shlomo Dror, kerjasama pejabat-pejabat di seluruh Tebing Barat akan meneruskan fungsinya selepas Kabinet mengambil alih tugas namun akan menghentikan kerjasama dengan Palestin.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home