Scroll images by bigoo.ws

Thursday, March 02, 2006

Slogan mesra rakyat dihumban ke dalam longkang

KUALA LUMPUR, 1 Mac (Hrkh) - Menjelang ulang tahun kedua kemenangan besarnya dalam pilihan raya umum 2004, kerajaan Barisan Nasional (BN) terus menekan orang ramai, 'menghumban ke dalam longkang' slogan mesra rakyatnya, sebaliknya menambah derita mereka seperti menaikkan harga bahan bakar kira-kira 20 peratus.

Mengulas perkembangan ini, Pengerusi Lajnah Pengguna PAS Pusat, Mahfuz Omar berkata, kemenangan majoriti besar sesebuah pihak bukan bermakna satu kejayaan dibanggakan tetapi yang penting adalah tangunggjawab dan kejujuran pemerintah kepada rakyat.

"Kalau kita menang besar dalam pilihan raya tetapi tidak mempunyai kejujuran dalam pemerintahan akhirnya jalan yang dipilih hanya menekan rakyat," katanya.

Beliau juga meminta kerajaan BN mencontohi kerajaan PAS Kelantan yang jujur pada rakyatnya bahkan kemudahan yang disediakan tidak mendatangkan beban kepada mereka.

"Di bawah kerajaan Kelantan, diwujudkan bandar rakyat, pasar rakyat semuanya untuk rakyat bukan untuk kepentingan individu," katanya.

Jelasnya, apabila kerajaan sudah diberi mandat oleh rakyat maka mereka perlu bertanggungjawab dan mencari makanisme bagaimana cara untuk meringankan beban rakyat.

Mahfuz berkata, kerajaan tidak sewajarnya terus membebankan rakyat dengan menaikkan harga minyak sebegitu tinggi, sebaliknya pihak berkenaan mencari jalan bagaimana hendak menampung kekurangan wang negara.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home