Scroll images by bigoo.ws

Monday, April 03, 2006

AS, Britain akan serang Iran?

LONDON 2 April - Kerajaan Britain dijadual bermesyuarat dengan ketua-ketua pertahanan esok untuk membincangkan kemungkinan melancarkan serangan ketenteraan terhadap Iran.

Para pegawai kerajaan dan ketua-ketua pertahanan dalam mesyuarat peringkat tertinggi di Kementerian Pertahanan itu akan menimbangkan akibatnya jika serangan dilancarkan terhadap negara itu.

Serangan yang diketuai oleh Amerika Syarikat (AS) dengan tujuan untuk memusnahkan tapak-tapak nuklear Iran dipercayai `tidak dapat dielakkan' jika Teheran gagal mematuhi tuntutan Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) untuk membekukan program pengayaan uraniumnya.

Mesyuarat esok akan dihadiri oleh Ketua Staf Pertahanan, Jeneral Sir Michael Walker; Ketua perisikan pertahanan, Leftenan Jeneral Andrew Ridgway; Penolong ketua staf am, Mejar Jeneral Bill Rollo serta para pegawai Jabatan Luar dan Downing Street.

Sumber kanan di Jabatan Luar menyatakan:''Mesyuarat esok akan membincangkan akibatnya terhadap Britain jika serangan dilancarkan terhadap Iran. Ketua staf pertahanan mahu mengetahui kesannya terhadap kepentingan Britain di Iraq dan Afghanistan, dua negara yang bersempadan dengan Iran.

''Mereka kemudian akan memaklumkan Perdana Menteri, Tony Blair dan Kabinet mengenai kesimpulan mereka dalam beberapa hari akan datang.''
Bagaimanapun seorang jurucakap Kementerian Pertahanan menafikan mesyuarat tersebut akan diadakan

0 Comments:

Post a Comment

<< Home