Scroll images by bigoo.ws

Wednesday, March 29, 2006

Bukit Bintang kedua kini di bandar Perda, Pulau Pinang

PULAU PINANG, 28 Mac (Hrkh) - Bila dikatakan 'Bukit Bintang Ke Dua' wujud di Pulau Pinang pastinya ramai pihak terkejut. Lebih-lebih lagi, negeri seorang Perdana Menteri, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi yang dilebelkan seorang cucu Tok Alim serta pencetus konsep Islam Hadhari di Malaysia selepas slogan 'Tradisi Membela Rakyat' dan 'Bersih, Cekap dan Amanah' diperkenalkan oleh bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad semenjak awal memegang tampuk pemerintahan dahulu.

Tempat yang dimaksudkan ialah Pusat Pengtadbiran Seberang Perai Tengah (SPT) yang baru iaitu Bandar Perda yang dibangunkan oleh sebuah syarikat Aceania Development Sdn Bhd milik adik bekas Menteri Penerangan Malaysia. Pusat hiburan Swiss Jin Jin yang terletak berhampiran Pejabat Jabatan Hasil Dalam Negeri, Pejabat Polis Daerah SPT, Majlis Perbandaran Seberang Perai (MPSP) dan pejabat Tenaga Nasional (TNB).

Sekilas pandang sesiapa pun tidak menyangka ia sebuah pusat hiburan kerana di waktu siang ia macam sebuah pusat membeli belah yang belum beroperasi. Tetapi, sebelah malamnya ia kelihatan seperti seorang perempuan yang sungguh cantik, bergaya dan anggun. Apa tidaknya, bangunan umpama gedung membeli belah itu dihiasi lampu nion yang berbagai corak dan warna seakan mengamik sesiapa saja yang tidak kuat iman.

Projek naik taraf dari kawasan sawah padi ke taraf tanah pembangunan diusahakan oleh Lembaga Pembangunan Wilayah Pulau Pinang (PERDA) sewaktu Dato' Ibrahim Saad menjawat jawatan Timbalan Ketua Menteri.

Tinjauan Harakahdaily ke tempat tersebut mendapati semua hiburan termasuk disko, karoeke, dangdut, minuman keras, snooker dan pastinya layanan GRO disediakan dengan bayaran yang berpatutan. Terdapat dua kelas hiburan di situ pertamanya, disko dipenuhi remaja Cina dan Melayu manakala dangdut kebanyakkan golongan tua berhati muda.

Boleh kata, jika pergi ke situ 'macam-macam ada' seperti di Bukit Bintang. Pendek kata, yang penting ialah wang kerananya semua dapat.

Remaja Tionghua tidak terlepas dari kejutan budaya ekoran hiburan tanpa sempadan yang dibuka luas oleh pihak pemerintah Barisan Nasional (BN). Tambahan lagi, remaja Melayu tidak kira lelaki atau perempuan semua sudah tongang langgang dengan pakaian yang menjolok mata umpama pelacur jalanan.

Kenderaan kelihatan berpusu-pusu memasuki ke kawasan tapak letak kereta bila jam menunjukkan pukul 11.00 malam ke atas terutamanya pada malam minggu. Tuan punya kenderaan keluar bagaikan kupu-kupu malam dengan pasangan masing-masing untuk berhibur sehingga pagi.

Pusat hiburan bercambah bagaikan cendawan selepas hujan di sekitar situ. Macam di Taman Pelanggi, Juru juga terkenal dengan jolokan 'Mini Jakarta' di mana ramai pendatang asing menjadi GRO secara profesional ataupun jalanan.

Bandar Perda yang terletak dalam Parlimen Permatang Pauh dan Dewan Undangan Negeri (Dun) Seberang Jaya dikategorikan sebagai lokasi baru untuk penggiat maksiat melakukan kerja terkutuk. Sikap golongan tersebut tidak disenangi oleh masyarakat di beberapa buah kampung antaranya Kampung Rambai, Kampung Rawa, Kampung Belah Dua dan Kampung Sireh takkala melihat belia melayu berpakaian menjolok mata.

Tetapi, apa boleh buat ia menjadi kebanggaan kerajaan yang mahukan belia berwawasan asalkan menghayati 10 konsep Islam Hadhari yang menjadi asas kempen tersebut.
Lagipun, Pulau Pinang mesti menjadi teladan bagi menyemarakkan lagi Islam Hadhari yang menjadi buah tangan Perdana Menteri ketika mengambil alih jawatan berkenaan pada bulan Oktober 2003 lalu.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home