Scroll images by bigoo.ws

Sunday, April 02, 2006

Belasah penunjuk perasaan: MTUC hantar bantahan kepada Suhakam

KUALA LUMPUR, 30 Mac (Hrkh) - PAS dan pelbagai pihak yang kesal dengan tindakan kasar polis menyuraikan tunjuk perasaan membantah kenaikan harga bahan api Ahad lepas telah menghantar memorandum bantahan kepada Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) jam 11 pagi tadi.

Rombongan itu diketuai sendiri oleh Syed Shahir, Presiden Gabungan Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC). Turut serta adalah Setiausaha Agung MTUC, Rajasegaran, peguam R Sivarasa Rasiah (Parti Keadilan Rakyat), Dr Hatta Ramli (PAS), dan Yap Swee Seng (Suaram).

Memorandum itu disampaikan kepada Pesuruhjaya Suhakam, Dato' Siva Subramanian dan Dato' Hamdan Adnan.

Polis telah memenuhi perkarangan pejabat Suhakam ketika mereka datang untuk membuat laporan itu.

Turut serta bersama mereka adalah hampir kesemua 22 mangsa yang ditangkap polis kerana menyertai perhimpunan di perkarangan bangunan KLCC 26 Mac lepas.

Mereka ditangkap kira-kira jam 12 tengahari dan dibebaskan dari penjara Pudu yang dijadikan lokap balai polis kira-kira jam 5 petang.

Perhimpunan aman
MTUC telah menganjurkan perhimpunan aman anggota dan keluarga mereka bagi membantah kenaikan harga minyak sebelum menghantar memorandum kepada Perdana Menteri di bangunan Parlimen keesokan harinya, 27 Mac.

Namun polis telah bertindak mengisytiharkan perhimpunan itu perhimpunan haram dan mula mengejar, membelasah dan menangkap mangsa. Turut ditangkap adalah Dr Hatta dan dua anak gadisnya berusia 9 dan 16 tahun.

Pada keesokan harinya, sekali lagi polis menghalang wakil MTUC masuk ke bangunan Parlimen untuk menyampaikan memorandum membantah kenaikan harga minyak itu kepada Perdana Menteri dan Ketua Pembangkang.
Ekoran itu, kira-kira 500 orang telah berarak di tengah-tengah bandaraya dari bangunan Parlimen ke pejabat Suhakam.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home