Scroll images by bigoo.ws

Tuesday, April 04, 2006

Tujuh tahun keADILan meniti bara

Tanggal 4 April ialah ulangtahun ketujuh penubuhan Parti Keadilan Nasional yang mana kemudiannya bergabung dengan Parti Rakyat Malaysia pada Ogos 2003 untuk membentuk Parti Keadilan Rakyat.

Kita mewarisi kejayaan payah perjuangan untuk kemerdekaan dan keadilan sosial yang dipelopori oleh parti-parti seperti Parti Kebangsaan Melayu Malaya dan diteruskan oleh Parti Rakyat Malaysia.

Dengan seruan Reformasi diteruskan dalam perjuangan ini, sepanjang tujuh tahun penubuhannya, keADILan telah melalui tempoh percubaan getir melalui transformasi dalam sejarah moden Malaysia.

Kita melalui Krisis Kewangan Asia 1999 dan Anwar Ibrahim Saga 1998-2004. Kita juga menyaksikan perletakan jawatan Tun Dr Mahathir sebagai Perdana Menteri dan kemudiannya disambung oleh Datuk Seri Abdullah Badawi.

Dalam arena antarabangsa, dalam tempoh tujuh tahun ini, kita juga telah menjadi saksi kepada serangan 911 ke atas satu-satunya kuasa dunia pada tahun 2001, kemudiannya pencerobohan berdarah Amerika Syarikat serta penaklukan Afghanistan dan Iraq, yang diikuti dengan pembunuhan yang berlaku atas nama 'Islam'. keADILan mengecam segala bentuk terrorisme yang mempergunakan agama atau tamadun atas nama 'bangsa' atau pun 'keselamatan antarabangsa'.

Dalam perkembangan postif, pada tempoh yang sama, China dan India telah bangkit sebagai kuasa-kuasa politik, manakala Indonesia telah pulih dan memulakan proses pendemokrasian mereka.

Dalam keadaan-keadaan tersebut yang berlaku di Malaysia dan di dunia, lahirlah keADILan dan berakar di Malaysia.

Sebagai parti baru, keADILan masih dihimpun dengan banyak kelemahan. Namun, ia boleh diatasi satu persatu. Kami adalah parti yang mempercayai kepada pilihanraya dan akan menyumbangkan segala yang mungkin dalam membangunkan institusi-institusi yang berkaitan, proses-proses yang dijalankan serta budaya demokrasi berparlimen.

Sungguhpun kami terpaksa bertarung dalam gelanggang yang berat sebelah semasa pilihanraya – termasuk percubaan-percubaan kerajaan menyekat hak bersuara dalam perhimpunan aman serta dalam apa jua gerakan sehingga memenjarakan dan menyerang pemimpin-pemimpin dan para aktivis – kami tetap berbangga apabila parti ini telah berjaya untuk meletakkan nama dalam arena politik.

Wawasan kami adalah supaya keADILan tidak hanya sebagai sebuah parti pilihanraya tetapi juga menjadi sebuah parti politik untuk rakyat Malaysia dari semua bangsa dan latar belakang agama serta budaya yang berjuang untuk membina kesaksamaan bangsa dan solidariti antara-etnik di setiap peringkat akar umbi dalam kehidupan seharian.

Sebagai parti yang mewariskan budaya progresif tulen, inklusif dan patriotik pejuang-pejuang kemerdekaan, ia akan terus menegakkan keadilan dan kemuliaan untuk semua masyarakat etnik. keADILan melihat semua insan adalah ciptaan Pencipta – terutama sekali manusia dan warganegara.

keADILan komited dalam kerjasama antarabangsa bagi memperjuangkan hak asasi, nilai-nilai demokratik, kestabilan ekonomi dan keamanan global. Kami percaya dalam zaman revolusi maklumat dan komunikasi ini, tidak ada satu negara pun sepatutnya disishkan daripada pembangunan global dalam lapangan politik, sosial, ekonomi dan teknologi.

Kami juga percaya bahawa usaha-usaha dalam pertalian rakyat-kepada-rakyat dan dialog antara-tamadun patut diperhebatkan bagi mencapai kefahaman yang lebih di antara Timur dan Barat, juga di antara Selatan dan Utara terutama sekali di antara Malaysia dengan Negara-negara jiran dalam ASEAN.

Sungguhpun demikian, keADILan juga percaya bahawa kerjasama antarabangsa mestilah berdasarkan kepada kesanggupan dan kesediaan kita untuk melindungi kedaulataran, integriti wilayah kita dan kebebasan politik dalam bumi yang kita pijak, yang kita kecapi melalui darah dan airmata melalui pejuang-pejuang Merdeka yang tulen dan datuk-nenek dari pelbagai kaum dalam negara ini.
KeADILan tidak akan bertolak-ansur dengan perjuangan menentang korupsi, kronsime dan nepotisme yang mana ianya berada di mana-mana sistem institusi dan kepimpinan di negara ini. Penyakit-penyakit sosial ini adalah ancaman-ancaman yang paling getir ke arah dayasaing ekonomi dan kestabilan sosio-politik. Sekiranya ia tidak dibendung; korupsi, kronisme dan nepotisme akan memusnahkan corak tamadun dalam negara kita.

Melalui prinsip nilai-nilai dan kepercayaan teras inilah, keADILan membuka pintunya kepada seluruh rakyat Malaysia dan bersedia untuk bekerja dengan parti-parti politik yang liberal dan progresif, NGO-NGO dan kuasa-kuasa sosial dalam meneruskan membina bangsa di zaman globalisasi juga pergolakan global. Marilah kita sama-sama berazam pada hari ini; bila kita lihat keadaan yangberat sebelah kita akan mencabarnya, bila kita melihat ketidakadilan kita akan menyerangnya, bila kita melihat prasangka kita akan bersemukanya. Sama-samalah kita membina bangsa kita

0 Comments:

Post a Comment

<< Home